Monday, October 13, 2008

Tuntutan , apa yang mahu kita tuntut ?

qTidak semua dapat menerima dalam satu masa, tidak semua bersetuju dalam sesuatu masa. Inilah realiti dunia dan manusianya. Mengimbau sirah perjuangan nabi-nabi bermula dari Adam sehingga kepada nabi akhir zaman. hak setuju dan tidak setujui terhadap kenabiannya berulang-ulang antara keduanya. Situasi di atas ini sama sahaja berulang-ulang kembali cuma masa zaman sahaja yang berubah.

Begitu juga situasi apa yang sedang menimpakerajaan PR Kedah. Penulis terbaca dalam satu posting daripada blogger yang menulis bertajuk 'Kerajaan Kedah cuma bertukar orang' ?. maksudnya dulu BN UMno sekarang PAS Pakatan Rakyat.

Kritikan, cemuhan, tuntutan perubahan dari pandangan sinis blogger yang mahukan perubahan digarap oleh penulis berkenaan terhadap Kedah. Secara langsungnya menyamakan 'tiada apa-apa perubahan' yang dirubah khususnya melibatkan perkara dasar sebelumnya. Cuma yang nyata berubah dari UMNo kepada PAS atau dari BN kepada Pakatan Rakyat. Isi, roh tetap sama dengan sebelum-sebelumnya.


Sandaran cemuhan sinis ini dibuat rentetan wawancara seorang wartawan dengan mantan PM Dr M antaranya persoalan soalannya dapatkah BN merampas kembali negeri-negeri yang jatuh kepada Pakatan Rakyat.

Jawab Dr M, negeri-negeri lain mudah yang PR menang tipis. Negeri Kelantan terkecuali tetap teguh bawah pembangkang.

Kita bukan tidak bersetuju sepenuhnya dengan persepsi blogger berkenaan, dan kita juga bukan menyokong sepenuhnya pendekatan Kerajaan Pakatan di bawah Ust Azizan. Apa pun kita kena berfikir kita sudah berada di puncak kekuasaan , bagaiamanakah kita menguruskan kepercayaan yang diberikan rakyat kepada kita dengan sebaik-baiknya.

Kegusaran blogger berkenaan terhadap pendekatan kerajaan Kedah memenang ada asas. alasan nya kita sewajarnya kena berpandukan kepada asasnya iaitu perlembagaan parti yang kita junjung dan dokonginya. ini tidak boleh lari atau melarikan diri. Paksinya Islam wajar didaulatkan dengan apa cara melalui kebijakasanan kita memanfaatkan ruang kuasa politik dengan peluang serta kesempatan yang ada.

Kebimbangan kita gagal memanfaatkan hasil kemenangan dan sekaligus melonjak kedaualatan Islam wajar didahului dan ia wajar menjadi agenda utama / alawiyyatnya. Penulis berkenaan tidak mahu kesempatan yang terhidang gagal dimanfaati menjadi tempelekakan Allah dengan ketidak kebersengguhan kita mendaulatkan Islam dengan peluang dan ruang yang ada.

Sementelahan pula, bagi kerajaan Kedah berhati-hati itu adalah senjata utama. Maknanya kebijakan politik dituntut.


No comments: