Thursday, October 09, 2008

Pakl Lah berkuburnya ..'Bukan PM Satu Penggal'

Tanggal 10 September 2008, PM Malaysia iaitu Dato Sri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan dengan rasmi bahawa beliau tidak akan bertahan untuk mempertahankan jawatan Presiden UMNO menjelang pemilihan parti tersebut pada hujung tahun ini.

Pengumuman rasmi Pak Lah dibuat sebaik beliau selesai ‘memaklumkan’ kepada seluruh pengerusi rakan-rakan parti dalam kerabat BN di PWTC petang semalam.

Rentetan dan reaksi semua pihak semuanya ‘bersetuju’ dan menyanjungi serta menghormati keputusan Pak Lah dengan antara alasan demi negara dan rakyat serta tidak mahu BN berpecah belah maka beliau rela diri untuk berundur sebagaimana yang beliau bacakan di siding akhbar tersebut.

Maknanya Pak Lah mempunyai satu pertanggungjawaban yang cukup tinggi hebat pengorbannnya kepada negara , ini jaranglah diperolehi kepada mana-mana pemimpin Malaysia sejarah ahli politik Melayu Malaysia di abad ini.

Kita, sebagai komponen yang membangkang dan kritis terhadap kepimpinan Pak Lah amat mengalu-alukan pengunduran secara terhormat beliau. Maknanya kita mahukan kepentingan negara di dahulukan, agenda rakyatlah yang wajar dipertimbangkan. Kita tidak mahu rakyat terhimpit dengan ’kekangan’ hidup kerana silap catur dan pengurusan negara oleh pemimpin yang ’lemah’. Ini adalah sokongan terbuka kita kepada pimpinan Umno lain.Percaturan dan strategik lain Pak Lah kita tidak ketahui, samada simpati ahli Umno Bahagian yang akan bermesyuarat hari ini, mahu dan kekalkan Pak Lah. Walaupun pengunduran beliau tersebut adalah signal jelas daripada akar umbi menolak kepimpinannya yang menyebabkan BN jatuh merundum pada PRU yang lepas.


Wajar penukaran kerajaan kepada kepimpinan lain khusus dalam BN kerana kita mahukan kehidupan rakyat bawahan terbela dan dibela. Justeru pengganti yang dikira sebagai anak yang dititip oleh keturunan yang penuh karisma dapat berbuat sesuatu agar kehidupan rakyat teramai terbela. Namun harapan itu tetap ada.

Apa yang jelas penerusan dan peralihan kuasa dalam kepimpinan UMNO itu dibimbangi akan dipenuhi dengan mendung dan mega yang suram terjanjikan kepada negara Malaysia. Ini kerana jelas rekod orang yang mahu menggantikan Pak Lah adalah mempunyai rekod ’buruk’ dari segi peribadinya.


Cuma dimata rakyat harapan perubahan kepimpinan dalam UMNo dapat dicorakkan dengan usaha meremajakan Umno dan kepimpinan yang ada. Namun tokoh-tokoh yang mahu meremajakan Umno adalah terdiri daripada kumpulan remaja yang meracau-racau serta penuh dengan sejarah memperjuangkan perut sahaja. Belum ada tokoh yang diangkat sebagai pejuang rakyat yang tertonjol dalam kepimpinan baru pelapis UMNo buat masa ini.

No comments: