Tuesday, October 07, 2008

Antara berita dan pemberitaan !!!

Ada marah dan ada yang kecewa serta ada yang pertahankan dengan pemberitaan Harakah cetak bilangan : 1379 baru - baru ini.

Ini adalah gara-gara sidang editorialnya meletakkan perkataan Amaran sebagai kepala beritanya, hasil daripada kenyataan Tuan Guru yang dipetik sebagai berkata " Kita ( PAS ) bersedia untuk mengubah kerajaan tetapi dengan syarat mestilah kerajaan itu lebih baik daripada yang sedia ada ( BN ). Kita tidak mahu berubah kepada yang lebih buruk tetapi mesti lebih baik , dan dasar Islam menjamin keadilan buat semua rakyat. "

Bagi kumpulan yang sayangkan hasil kerjasama bersama-sama rakan politik dalam Pakatan Rakyat pemberitaan Harakah sebagai lidah rasmi PAS adalah tidak wajar dan keterlaluan serta menjolok keharmonian persahabatan yang baru dimulai atau dijambatani.

Hujahnya, nak mendapat kerjasama intim sebegini sejak puluhan tahun usia PAS bukanlah perkara yang mudah. PAS sejak bertahun-tahun dengan pelbagai usaha , daya, idea memikirkan untuk mendekati golongan bukan Islam dan sebagainya untuk mendorong mereka mendekati PAS dan sekaligus memberi undi kepada PAS. Adalah satu kejayaan yang besar. Usaha puluhan tahun ini jangan lah dipersiakan dalam sekelip mata.

Maka janganlah dileraikan dalam masa yang sesingkat yang sungguh deras dan cepat. Pepatah Melayu juga ada menyebut berkawan biarlah seribu , berkasih biarlah satu.

Selain itu, PAS sebagai parti yang senior patutnya matang berpolitik. Janganlah terlalu gelojoh sehingga membelakangi semua strategik berpolitik. Jika kita menerima reliti demografi Malaysia kita tidaklah wajar hidup mandiri. Kita juga harus bergantung dengan orang lain. Ini kerana sistem ekonomi yang diacukan kepada kita oleh penjajah dulu adalah ekonomi berpengkususan baik kapitalisme , sosialisme dan sebagainya. Masing-masing ada peranan tersendiri.

Manakala bagi kumpulan yang menyokong pemberitaan harakah cetak, bangga dengan sikap telus, tegas dan berintegiriti kita yang bisa awal difahami rakan dan lawan. Biarlah mereka cepat faham dan cepat tahu, kerana kita jelas ,kuat berpegangkan dengan prinsip asas perjuangan kita yang tiada kompromi sama sekali atau tawar menawar.

Biarlah kejayaan itu lambat tetapi kita jelas dan telus, kejayaan akhir akan datng juga. Kita berjuang bukan untuk mencari kesukaan manusia kita mahukan kesukaan Allah. Apa guna kemenangan jika ia dapat dengan cara Allah murka kepada kita.

Manakah sifat pengorbanan kita , bilamana diuji sedikit pun kita gagal dan berlembut sebaai alasan lapuk bertopengkan kepentingan serta strategik politik.

Justeru dalam pemberitaan Harakah di atas, tentulah orang terakhir yang bertanggungjawab terhadap terbitan Harakah itulah yang ditunding jari. Jika ditanya orang suratkhabar inilah sebahagian daripada asam garam dalam dunia kewartawanan, terkadang mereka tersilap hitung, terkadang terlepas pandang, terkadang ada masa tak memandang ..itulah dunia kewartawanan.

Jika takut dilanda ombak janganlah buat rumah ditepi pantai. !!!

No comments: