Monday, September 08, 2008

Minyak adalah puncanya !!!

rMasalahnya .... bukan peraduan tersebut yang menjadi masalah, tetapi minyak dan kerajaan itu sendiri yang bermasalah. Isu berbangkit bukan soal lembu punya susu sapi punya nama. keperluan terkini dan rakyat teruja serte berkeinginan , selain daripada mahukan emas intan belian, terkini adalah minyak , dalam memenuhi tuntutan keperluan manusiawi.

Maka sebagai syarikat minyak swasta yang Petronas fikirkan adalah soal keuntungan dan kehendak pelanggan. Maka menjadi keperluan dan tanggungjawab kerajaan mengutamakan kehendak rakyat yang di dalam ada menggunakan perkhidmatan serta memberi perkhidmatan.

Justeru tidaklah menjadi salah kepada Petronas untuk menawarkan kepada apa yang boleh ditawarkan, kecualilah apa yang mahu ditawarkan itu, tidak termampu dan tidak boleh ditawarkan olehnya.



"Henti pertandingan hadiah minyak' - Shahrir

JOHOR BAHRU 7 Sept. - Syarikat- syarikat minyak dan kenderaan diminta menghentikan pemberian minyak petrol sebagai hadiah pertandingan kerana gejala itu adalah perbuatan yang menyalahgunakan subsidi yang disalurkan kerajaan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad (gambar) berkata, keghairahan syarikat-syarikat terbabit menawarkan hadiah petrol adalah tidak bersesuaian dengan tuntutan hak rakyat.

"Syarikat-syarikat yang memberi hadiah petrol ini diminta menghentikannya sebab ia menggunakan subsidi kerajaan dan sekali gus melibatkan perbelanjaan wang rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas majlis pengagihan bubur lambuk kepada penduduk bandar raya ini di Masjid Bandar Baru Uda di sini hari ini.

Menurut Shahrir, kerajaan menanggung subsidi sebanyak 30 sen bagi setiap liter petrol yang kini berharga RM2.55 seliter.

Katanya, tindakan syarikat-syarikat terbabit menawarkan hadiah seperti itu mungkin tidak disengajakan dan ia juga didorong oleh penyertaan para pelanggan.

Beliau menegaskan, syarikat-syarikat yang telah memulakan pertandingan seperti itu perlu menamatkannya.

"Penggunaan petrol sebagai hadiah tidak patut berulang lagi. Adalah tidak patut duit rakyat dilibatkan dalam pemberian hadiah... tindakan boleh dikenakan kerana petrol merupakan barangan kawalan," katanya.

Shahrir juga berkata, trend penurunan harga minyak global pada masa ini yang amat memberangsangkan dijangka memberi kesan positif kepada ekonomi negara.

"Mungkin kita dapat lihat pengurangan harga barangan kelak menerusi mekanisme subsidi yang dilaksanakan," katanya.

No comments: