Thursday, August 14, 2008

Muktmar PAS di masa kita ada kuasa sedikit !!!


"a

Muktamar PAS ke 54 , dah bermula dengan ketiga-tiga dewannya iaitu Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat pada hari semalam. Pada kali ini agak istimewa kerana Perak terpilih dan dipilih selaku tuanrumah. Selain itu, muktamar kali ini PAS bersama rakan kongsinya sudah meneras kuasa di 5 buah negeri selepas PRU 12.

Kejutan dan kuasa ujian ALlah campakkan kepada PAS, Keadilan dan DAP. Bagi untuk membuat sesuatu kelainan atau kembalikan kepada kebiasaan mentadbir sebuah negara bangsa yang lebih berintegritiberbanding dengan pemerintahan musuh tradisinya BN.

ibarat orang baru berkahwin, PAS antara penunjang utama kuasa Pakatan Rakyat. Cabarannya cukup besar , iaitu adakah PAS boleh memimpin atau PAS hanya sekadar dipimpin. Bagaimanakah dasar-dasar keislaman nya dapat diterap bersama rakan kongsi dan dapatkah ia meneladani atau dicontohi rakan kongsi. Situasinya adalah terlalu masih awal untuk dinilai kerana baru masuk 100 hari lebih pemerintahannya. Rakyat menanti dengan penuh harapan, di samping faktor Anwar yang mendominasi negara saat ini. Semua menjadi tumpuan dan perhatian ramai.

Teguran berani pemuda supaya semua negeri-negeri Pakatan Rakyat tidak kesampingkan Islam adalah satu pendirian yang berna dan wajar dikotakan. Malahan sindirian ada setengah negeri Pakatan Badan perhubungan PASnya adakan mesyuarat diluar negeri ini adalah satu petanda yang cukup merungsingkan kita.? Pimpinan kena cepat perbetulkan dan jangan difikirkan kewajaran dikala rakyat terjepit dengan isu minyak ?

No comments: