Monday, August 04, 2008

Kepanikan kena jelas

Semuanya menjadi panik dan tidak keruan. Isu muzakarah PAS-UMNO. Bagi landskap politik Malaysia ia sebagai suatu taufan besar terutama kepada para penyokong dan pendokong peringkat akar umbi PAS semestinya. Mereka panik..katalah apa alasan serta hujah kepada mereka dengan bersandarkan alasan tidak matang ke..tidak berlapang dada ke.. dan bermacam-macam tetapi arah gerak dan pergerakan politik pendokong dan akar umbi lambat PAS amat mengecewakan dan saat dikecewakan samada ada dizahirkan mahupun tidak

Bagi kepimpinan PAS yang berada peringkat tertinggi , mereka adalah golongan yang bijak dan pandai mencatur. Cuma ahli peringkat bawahan sahaja yang cemas kerana mereka tidak faham dan jelas halatuju visi misi politik gerakan massa PAS. Mereka perlukan perubahan politik dengan membuat revolusi mentalnya para pengikut dan pendokongnya. Tentulah episod ini bukanlah satu situasi yang mudah, tanpa terkorban dan mengorbankan sesuatu daripada atas bawah atau peringkat bawah atas, atau atas atas dan bawah bawah.

Cemas kerana ahli peringkat bawah atau ahli akar umbi mereka yang menerima ejekan , disindir dan diperli secara langsung. Terkadang berseorangan kerana situasi mereka berdepan bergelumang dengan masyarakat secara terus dan menajadi nadi kehidupan mereka atau terjun dalam masyarakat secara langsung dan sendirian. Kerana kehidupan mesti diteruskan.

Pengalaman mereka , mental mereka dan kesedian mereka belum tersedia. Kerana mereka baru sahaja melalui pengalaman perit berkempen sana sini dalam PRU 12 lalu. Umpama contoh, semasa pilihanraya jentera Umno kampungan dan ibu-ibu UMNO bila bertemu dengan petugas atau aktivis PAS. Sebelum PRU 12, puas mereka menepis bersilat , berlakon macam serba tahu atas sindiran dan ejekan. Antara sindiiran sinis mereka bunyinya .. Bila undi pembangkang, esok minyak turun...!. ada pula ...Cuba awak berikan hujah jelas satu persatu cara-cara minyak mahu anda turunkan, kami mahu, Sakitnya hati serta geramnya petugas kita diluahkan semasa sesi branstroming program petugas dengan pimpinan kecil atau pemimpin PRU dikutip dan dibuat. Kita amat memahami situasi sukar dengan apa mereka alami atau lalui. teramat sangat kerana sikap kesabaran mereka ada pelbagai. Walaupun masing-masing faham para golongan nabi-nabi berdakwah bukan setakat disindir ejek perli tetapi diburu dan dibunuh.

Kini ejekan ahli sahabat pakatan rakyat kita, yang Melayu ..bila bertemu anatara sindir meraka ialah PASUM . akronim ini bermaksud PAS dan UMNo, tetapi ada yang disiratkan sebagai Parti Islam SeMalaysia Untuk Musnah (PASUM). Tidaklah ahli akar umbi PAS sakit hati ? Mahu berlengan jika tidak sabar.. Hakikatnya inilah yang tidak dapat direvolusikan mental mereka, sebab kita duduk dalam keadaan denfensif terlalu lama.

Seterusnya ahli-ahli marah dengan sikap dolak dalik pimpinan, nafi sekeras-keras macam tiada langsung pertemuan. Akhirnya terbongkar.Nah sekali lagi kita ahli marhein diejek dengan cemuahan mereka cakap saja islam... tetapi menipu dan paling menyayat hati kita dicop sebagai ada peluang gila kuasa selalu. Dulu UMNO BN itulah yang kita maki cerca dan belasah, akat mereka.

Dengan sedikit penjelasan TN Guru Prisiden sedikit lega.Tetapi masih belum pulih kepedihannya. Hakikatnya mahu bertemu secara terbuka dan tidak bersembunyi. Kita berharap di masa depan pimpinan kita yang berhemah dan cermatlah dalam tindakan. Kerana isu UMNO PAS adalah sesuatu yang sensitif, ibarat cuka bertemu luka sahaja.

Walaupun parti-parti politik lain boleh bertemu dan berpeluk dengan UMNO. PAS bagi ahli JANGAN sessuatu yang terlarang bagi PAS. Maka itulah letaknya istimewa PAS. Kita jangan terlalu mudah mengalah dan merendah walaupun pada hakikat kita baik dari segi amalan agama dan moral, tetapi dari segi POLITIK Malaysia setakat ini , ahli0-ahli belum MEMBENARKAN.

Justeru bagi mendapatkan kebenaran dan keterbukaan ahli, ama usaha pimpinan yang ada atas kebjaksanaan merekalah bagi mana mengolah hal ini menjadi seperti BOLEH PAS bertemu UMNO. Jika tidak dipecah ruyung mana datangnya sagu tu.

No comments: