Monday, August 25, 2008

Corat Coret selepas Muktamar PAS 54

Penulis berkesempatan ke Ipoh, menyaksi perjalanan muktamar PAS kali ke 54. Penulis cuba mencari yang kurang semasa 3 hari berada di luar dewan. Apa yang berlaku di dalam dewan atau Stadium Inderamulia kebanyakkan sudah disoroti dan diulas penuh oleh Siasah dan harakah cetak.

Beserentak muktamar jatuh hari ke 2 muktamar, sebelah malam Forum orang cukup ramai melimpah ruah. malam kedua semasa ceramah perdana di stadium perak bersebelahan stadium inderamulia orang tidak cukup ramai stadium belum penuh walaupun jam sudah mencecah jam 10.00 malam.

maknanya ramai ke permatang pauh, itulah yang semua orang tunggukan. Penulis sahaja tidak ke permatang pauh kerana meraikan ibunda tersayang kerana muktamar julung kali dibuat diPerak inilah kesempatan ibunda ke program PAS yang 'terhebat' di Perak .

Selain itu, pendengar bukan Melayu cukup 'kurang' boleh dibilang dengan jari sahaja. Sebab penulis sengaja berada di bawah grand stand bagi melihat kelibat tetamu bangsa lain hadir. Apa yang penulis risikan daripada orang-orang sekitar masyaraat ipoh, khususnya para peniaga dan pekerja bukan islam sememang berminat datang, tetapi apabila datang mereka tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan bagi mengikuti perbahasan.

Mungkin kawalan atau dihalang oleh petugas keselamatan yang membenarkan mereka yang memakai PAS perwakilan, tetamu atau pemerhati sahaja. Keduanya, garapan akhabar media perdana berbahasa Cina mengeksplotasi kekecoahan kaum bukan islam mahu masuk dewan secara melampau menyebabkan timbul kata-kata sinis serta rasa tidak puashati mereka. lalu mereka enggan datang terus ke muktamar tersebut.

Justeru, pihak-pihak tertentu di Perak khususnya PAS perak harus proaktif lagi, agar petugas kita lebih 'mesra' . Minta perkataan lebih mesra dengan kumpulan ini agar mereka faham. Petugas eloklah jika dapat yang boleh berbahasa Cina atau India.

Sebagai contoh DJ sepanjang muktamar yang bekerja bercoleteh sepanajang 3 haru itu adalah cukup baik, dan satu pembaharuan yang cukup menarik. Lebih-lebih lagi ia dapat memberi info apa berlaku serta situasi stadium yang terteutup itu tidak mengganggu perwakilan yang sedang berbahas dalam dewan.

Seterusnya, biarlah muktamar ini digilirkan antara negeri-negeri agar memberi komtmen serta pendedahan kepada negeri-negeri belum memmerintah, bagi merasai pengalaman urustadbir satu 'kerja besar' sebagai latihan pra memerintah, bilamana Allah kurniakan kemenangan kelak. Minta bersedia mesti dibangunkan serentak, kita tidak mahu kecacatan , perasaan berat petugas taman Melewar dengan bebanan petugas di WP dan Selangor serta kelantan saban tahun.

Fikir-fikirkan lah...


No comments: