Tuesday, August 26, 2008

Bila bangkit soal islam , semua orang keliru ?

Kita sudah 50 tahun merdeka. Negara dan umat rakyat negara sentiasa dicabar dengan cabaran isu-isu membabitkan semua kaum rakyat negara. Dalam isu mencabar dan tercabar adalah isu-isu berkaitan keagamaan khususnya agama Islam iaitu agama rasmi negara yang dimaktubkan dalam perlembagaan.

Terkini, isu perbedaan sumpah yang lebih rapat dengan pergeseran selebriti politik tanahair. Kumpulan agama terpanggil bersama dengan sama-sama memberi pendapat berdasarkan disiplin pengajian ilmu agama masing-masing dengan bersandarkan sumber-sumber terapat tokoh agama berkenaan perolehi.

Sekali lagi rakyat Islam khasnya keliru, malah lebih keliru dan terpinga-pinga yang bukan Islam. maknanya tiada penyelesian bijak dan cermat dibuat. semua nya mempertahankan hak pandangan kelompok mereka tersendiri. Agama islam yang aman damai lengkap dan sempurna itulah yang dimangsakan.

Bagi kita tidak layak secara teknikal mahu membincangkan tatacara , prosedur terhadap apa yang diisukan itu dibangkitkan. Kerana andaian kita berapa ribu dan ratus kali di seminarkan tentang islam sepanjang 50 tahun merdeka. Banyak mana kertas kerja dibentangkan sehingga kertas itu sendiri sudah tidak mahu lagi bekerja.

Salahnya adalah masalah 'modal insan' human capital serta komitmen lemah insanlah yang menyebabakan islam itu dilemahkan. Selemah-lemah kekhalifahan Turki uthmaniyyah dapat kekal 600 tahun semasa zaman kemerosotan islam dulu kekal dalam lipatan sejarah tetapi isu Islam dilemahkan tidak berbangkit spt sekarang ini.

maka di mana salah dan silapnya... fikir-fikirkanlah di mana duduknya 'kita-kita' yang mengaku sebagai umat Islam akhir zaman ini.

No comments: