Tuesday, June 17, 2008

Kerajaan jangan tunggu rakyat naik minyak

Rakyat naik minyak. Situasi naik angin dan rakyat berangin berlaku di mana-mana. Sama ada di kedai, kedai makan, masjid, surau, hatta dipejabat pos sekalipun.

Terbaru pengalaman penulis bertemu dengan seorang yang tegar jiwa bangkangannya. Dia mengamuk dan naik minyak bila melihat ratusan manusia berbaris panjang bagi mendapatkan rebet bayaran kenderaan yang dijanjikan oleh kerajaan antara RM625 dan RM150. ini adalah rata-rata mereka yang beratur itu memakai samada kereta bawah 2000 cc dan motor.

Amukannya berkisarkan kerana ramai, yang berbaris itu adalah majoriti adalah Melayu berbanding dengan kaum-kaum yang lain. Hujahnya lihat sebiasa sikap katanya apa-apa pun mestilah orang Melayu yang terhegeh-hegah mendapatkan 'umpan' bayaran rebet kerajaan. Tengok dia kata satu Cina pun tidak ada. Kebetulan penulis juga berbaris sama bagi membuat modal belanja kerana sudah kering bagi bulan ini. Sebab lain, balik kampung serta singgah melancong meraikan serta menyukakan anak-anak masa cuti persekolahan lalu selama 2 minggu. Sementelahan pula kawasan yang dilawati adalah dalam hala laluan balik penulis ke tempat bertugas.

Berbalik soal amukan , sikap naik minyak seorang Melayu tegar dengan jiwanya. Ada betul juga, dan ada tidak betul.

Betulnya ia, kerana masih lagi mempunyai sikap 'peduli' yang tinggi . Masih ada rasa malu kepada bangsa sendiri yang terhegah-hegah di tanah air sendiri. Rasa peduli mahu melihat bangsanya gagah, rasa peduli mahu lihat bangsa Melayu nya mempunyai sedikit sikap bangkangan.

Sikap tegar bangkangan ini bukan lah Allah anugerahkan kepada semua orang. Saya masih teringat pengakuan Mohd lutfi Othman, dalam PRU 12. Dia balik ke Kubang Pasu Kedah untuk mengundi, beliau pergi juga ke peti undi tersebut. Beliau ambil kertas undi tetapi bukan beliau mengundi sebaliknya beliau koyakkan. Ini adalah satu simbolik protes Mohd Lutfi Othman dengan sistem pilihanraya dan demokrasi negara kita. Beliau memang seorang 'jantan', tetapi niat beliau supaya berita beliau koyakkan kertas undi itu menjadi hightlight berita melalui media namun ternyata meleset sama sekali.

Berbalik dengan sikap dan gelagat seorang penyokong tegar pembangkang, api amarah nya dengan semua manusia yang berbaris di pejabat pos bagi mendapatkan rebet minyak. Setidak-tidak mahunya rakyat 'pulaukan', tak payah ambil, namun dengan sistem dan kerajaan yang ada , tentulah payah, kerana kerajaan tuli.

Maka kita minta ,apai amarah beliau jelmakan dengan himpunan 5 Julai di Kuala Lumpur.


No comments: