Monday, April 21, 2008

BPR distruktur semula ?

Tahniah dan baguslah jika begitu keadaannya...BPR distruktur semula , nampoak cantik. Ia sekadar disusun struktur tetapi masih bawah takluk dan tadbir kuasa bukan Jabatan Perdana Menteri, bukan bertangungjawab terus kepada Parlimen.
Moralnya BPR masih terikat kepada ketua yang lama, cuma penstrukturan menampak sedikit usaha . Tentulah Pak Lah memikir panjang malah penasihat-penasihat beliau pun tidak bersedia Pak Lah mahu 'berubah' terus atau beralih terus dengan agenda perubahan. Ini kerana banyak kesannya, apapun agenda total yang dimahukan rakyat tidak akan tertunai selagi UMNO dan Pak Lah berada dipundak kekuasaan.
UMNo dan pimpinan negara sentiasa takut dengan bayang-bayang sendiri. Macamlah mereka mengeksplotasi isu perternakan babi bermodal RM100 juta. Penekanan RM100 juta yang diuar-uar dan diperbesarkan dengan ulasan demi ulasan daripada pelbagai pihak. Kemudian dengan alasan pencemaran walaupun agend bertanggungagjawab JAS dan EIA memberi kelulusan. Maka kelulusan JAS dan EIA tidak cukup selagi belum mendapat 'e kelulusan kuasa mereka'.
Begitulah penstrukturan BPR, mereka mahu mencontohi ICAC Hong Kong yang berjaya menangani rasuah di Hong Kong dengan amat berkesan sekali dan Hong Kong yang berpemimpin yang tidak bersunat itu 'bebas' rasuah.
Maknanya tanpa....... mereka mampu laknsana amanah dan tanggungjawab, lebih telus...


KUALA LUMPUR 21 April - Badan Pencegah Rasuah (BPR) akan distruktur semula bagi menjadikannya satu suruhanjaya bebas yang dikenali sebagai Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia.
Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika mengumumkan perkara itu hari ini berkata, ia bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan, ketelusan dan kecekapan dalam usaha untuk memerangi rasuah di negara ini.

No comments: