Friday, March 28, 2008

Perbetulkan Persepsi salah SUARAM Isu Setinggan

Usaha dan istilah sifarkan kemiskinan, sifar buta huruf, sifar kemalangan jalanraya, sifar gagal dalam peperiksaan. Ini adalah target sasaran dasar serta matlamat, serupalah kedudukannya dengan objentif dasar-dasar lain termasuklah DEB iaitu bagi mensifarkan kemiskinan serta menyusun semula masyarakat. Ini adalah wawasan dan azam mana-mana peneraju organisasi.

Justeru, sifat tidakkeruan SUARAM 'marah'kan setinggan Selangor disifarkan yang diuar-uar oleh Barisan Rakyat, seolah-olah mengundang SUARAM mahu rakyat terus kekal dalam kehidupan miskin. Cara berfikir SUARAM kerana mahu mengekalkan setinggan Selangor wajarlah diubah dan diperbetulkan.

Kedua bantahan terbuka SUARAM mengundang kemarahan, antara tindakan politik dengan kenyataan politik , adalah dua perkara berbeda , justeru ahli-ahli SUARAM wajar faham situasi ini. Oleh kerana persepsi sebelum dan sejarah sebelumnya , kedua-dua pihak pernah duduk sama dalam satu Barisan maka wajar minta penjelasan sejelas-jelas agar sebelum membuat kenyataan melulu bertanya khabar dahulu , kerana ini dapat mengeruhkan suasana.

SUARAM kena berpijak dan berjuang di bumi nyata. Instrument cara penyusunan setinggan oleh kerajaan Barisan Rakyat dari segi pendekatan dan cara adalah 'tentulah berbeda'. Jangan meletakkan semua benda dan perkara sama pada setiap masa .




No comments: