Wednesday, March 26, 2008

Barisan Rakyat Memerintah Semua Baik. T Kasih !!!!

UMNo dan media sekepala. Namun dengan terbentuknya kerajaan Barisan Rakyat dalam minda semua orang mahu rakyat terus berdisplin, rakyat terus sekelip mata suisnya 'dengar kata' dan 'turut kata'. Harapan besar semua orang kita ucapkan terima kasih.

Maknanya modal insan yang Pak Lah yang diuar-uar Pak lah tidak lebih sebagai satu slogan kosong sahaja. Kenapa dan mengapakah rakyat tidak berdisiplin, suka merosak kan itu dan ini khasnya orang Kedah. Maknanya orang Kedah adalah 'Orang Utan' belaka-laka. Itu adalah lakaran dan tafsiran media.

Moral ceritanya media dan UMNo kerajaan beberapa hari ini mahu digambarkan tidak pandai memerintah,, mengurus hata dalam kes bola pun sudah lemah. Namun sebalik highlight media asuhan dan acuan pendidikan siapakah pengasasnya, sisitem dan asuhan didikan pendidikan kepada pelajaran , kumpulan manakah yang cipta dan acukan.


Tiket percuma, stadium rosak


TIDAK TERKAWAL. Penyokong Kedah yang menyerbu kaunter tiket di Stadium Darul Aman untuk mendapatkan tiket percuma.


RUGI akibat tiket percuma.
Itulah yang dialami Perbadanan Stadium Darul Aman apabila terpaksa mengeluarkan kos penyelengaraan sehingga ribuan ringgit akibat kerosakan di sekitar bangunan stadium berkenaan.

Semuanya gara-gara pemberian tiket percuma kepada penyokong tempatan pada perlawanan bola sepak Liga Super antara Kedah menentang Perak malam kelmarin.

Kerosakan di stadium itu dipercayai berpunca tindakan agresif orang ramai ketika berebut-rebut memasuki stadium berkenaan selepas tiket percuma itu habis diedarkan kira-kira pukul 6.30 petang kelmarin.

Menurut sumber perbadanan itu, kerosakan melibatkan sekurang-kurangnya empat pintu masuk stadium selain penghadang besi yang digunakan untuk memisahkan penonton dengan kaunter tiket.

Lebih menyedihkan, sikap segelintir penonton yang melakukan vandalisme apabila menconteng dinding di laluan masuk astaka utama dengan tulisan 'tiket free' menggunakan cat semburan berwarna hitam.

"Kejadian petang itu jarang berlaku di stadium ini pada perlawanan-perlawanan sebelum ini, tetapi apabila diberi tiket percuma begini pula jadinya. Sepatutnya mereka lebih berdisiplin.

"Kerosakan tersebut dipercayai berlaku apabila penonton berebut-rebut memasuki stadium menyebabkan keadaan hampir tidak terkawal," katanya kepada Kosmo! semalam

Jelas sumber lagi, kehadiran kira-kira 300 anggota keselamatan berjaya meredakan keadaan tetapi memandangkan terlalu ramai penyokong yang berebut untuk memasuki stadium, kerosakan tidak dapat dielakkan.

Pada petang kelmarin, kira-kira 50,000 orang membanjiri Stadium Darul Aman bagi mendapatkan tiket percuma yang diberikan oleh kerajaan negeri sebagai tanda terima kasih kepada atas sokongan mereka pada pilihan raya umum lalu.

Selain lebih 35,000 penonton memenuhi setiap ruang tempat duduk di dalam stadium berkenaan ketika perlawanan diadakan, ribuan lagi penyokong terpaksa berputih mata kerana tiket sudah habis.


ANTARA vandalisme yang dilakukan oleh penyokong Kedah apabila tidak dibenarkan masuk pada perlawanan menetang Perak kelmarin.


Walaupun pemberian tiket percuma itu merupakan penghargaan daripada kerajaan negeri, tetapi cara agihannya tidak kena. Penonton berebut sehingga mengabaikan aspek keselamatan.

Akibatnya ada yang tersepit sehingga pengsan.

Andai kerajaan negeri berbuat 'amal' lagi pada perlawanan akan datang, pihak stadium perlu lebih bersedia bagi menghadapi segala kemungkinan yang akan timbul selain meminta bantuan pihak polis untuk mengawal keadaan.

Mungkin ini boleh dijadikan pengajaran berguna, bukan sahaja kepada Kedah tetapi juga negeri-negeri lain.

Perlawanan kelmarin menyaksikan Kedah membelasah Perak 5-1 sekali gus mengukuhkan cengkaman pasukan itu di persada Liga Super dengan kelebihan lima mata mengatasi pencabar terdekat, Selangor yang kini mengumpul 39 mata.

No comments: