Wednesday, March 26, 2008

Bagaiman kuasa diurusniagakan ?

Malam ini Menteri di JPM yang bertanggungjawab penuh bagi mengurus tadbir undang-undang bercakap. Zaid Ibrahim pejuang IPMC dan penentang utama perlaksanaan Hudud oleh kerajaan Kelantan.

Antara cakapnya adalah mahu mewujudkan keseimbangan antara dua kuasa iaitu kuasa legaslatif dan eksekutif. Erti keseimbangan yang terbenak pada hati kita, mudah diteka dan telahi berkait kemelut apa yang berlaku di Perlis dan Terengganu pastinya.

Kegagalan UMNO BN memanipulasikan kuasa legaslatif seolah-olah merencatkan dan memburukkan imej nya yang sedia buruk. Dalam membina kembali dalam situasi begini, atas kesempatan ini tidak menampakkan keuntungan. Semua kerja dan cara fikir UMNo adalah cara fikir semasa, bertanyakah kita adakah UMNO BN sendiri membuat kajian masa depan tentang apa yang mahu dibuatnya. Maknanya UMNO BN mesti dapat untung dan manfaat, biarpun bangsa negara dan agma rugi, dek tindakan tanpa kajian masa depan ini.

Menurut kajian penuntut sarjana di UKM, yang pernah penulis temui khusu dalam displin pengajian sains politik. Ada dinyatakan bahawa amalan kelaziman kerajaan Malaysia adalah buat dulu sesuatu projek , kemudian barulah dikaji kesannya. Tabiat ini lah yang Zaid guna dan turut.
Maka kita nannti akan saat kemusnahan terus institusi - institusi pelindung dalam sistem negara kita.

No comments: