Monday, October 29, 2007


Gambar cermin kenderaan ini adalah didakwa oleh pemiliknya telah dipecahkan oleh sekumpulan mat rempit, bilamana pemandunya menegur dengan cara membunyikan hon terhadap sekumpulan remaja yang bermotosikal memandu secara berbahaya. Kejadian ini adalah belaku di Shah Alam, sebuah bandar yang mentamaddunkan manusia, manusia yang menghuni adalah manusia yang bertamadun biasanya.
Pemandu tersebut mendakwa beliau dan rakannya telah dihimpit oleh sekumpulan remaja dari sebelah kiri dan kanan kenderaannya sehingga ke persimpangan lampu isyarat, di mana katanya di persimpangan tersebut juga ada 6 kenderaan yang sedang berhenti sekadar 'memerhatikan' sahaja.
Apa yang ingin penulis utarakan 'dalam masyarakat kita' sudah hilang rasa kekitaan atau lebih jean semangat atau keinginan ingin ambil tahu atau lebih tepat lagi menjaga tepi kain orang. Ini adalah budaya baru, budaya 'lama' masyarakt Melayu yang suka menjaga tepi kain orang dulu-dulunya telah ditempelak oleh pemimpin-pemimpin negara yang ada dan yang mewarisi kepimpinan itu sekarang. Selain itu, melalui media massa ia dibahaskan (isu jaga tepi kain orang) kalangan orang Melayu sebagai sesuatu yang negatif dan memundurkan masyarakat. Budaya 'tidak cakna' apa yang berlaku dip persekitaran bukanlah satu kejadian baru di negara kita. Kita jangan lah mengeluh budaya tidak cakna di kalangan masyarkat kerana ialah yang 'kita' mahukan selama ini terutama oleh 'penguasa' yang berkuasa sekarang.
Nah, jangalah sekarang kita menutut pekara itu dikembalikan dalam masa yang terdekat. Ini kerana budaya itu tidak dibuat-buat ia adalah terhasil daripada didikan yang kita didik.

No comments: