Wednesday, October 24, 2007

Bandingkan Antara Gila Kuasa di Pakistan dan Negara KIta ?

Pemimpin Pakistan gila kuasa Oleh AZLINARIAH ABDULLAH (WARTAWAN UTUSAN)


Begitulah cerminan kita terhadap orang Pakistan yang dikatakan gila kuasa, gara-gara pengeboman berani mati dek kerana marah atau bencinya mereka kepada Benazir Bhutto bekas PM Pakistan yang lalu.


Berbalik di negara kita, situasi gila kuasanya adalah sama sahaja. Kalau tidak takkanlah pemimpin negara sampai jadi menteri sorang-sorang tu 20 ke 30 tahun dan mungkin sampai mati , jika rakyat memberi 'mandat' lagi. Dengan membelasah orang lain sebagai gila kuasa tanpa mencermin diri adalah sesuatu yang keterlaluan dan terlalu seronok dengan diri dan negara.


Bagi di Pakistan 'kadar celik politik' mereka adalah tinggi dan kadar sense mereka cukup baik. Berbanding dengan negara kita, walaupun mereka berpegagang dengan ayat al Quran sama taati pemimpin selagi pemimpin taat arahan Allah. Bagi kita sejauh mana ketaatan kita kepada Allah. Taat dengan mengamalkan ayat-ayatnya, serta mempunyai pemimpin yang reti bahasa dan tahu kehendak dan kemahuan rakyat.

Maka, bertanya kita ada tak orang Pakistan dihantar ke angkasa menjadi angkasawan. Maknanya di sini hak itulah yang wajar kita jadikan bandingan antara kita dengan Pakistan. Kemudian tanya dan soal lama mana seusatu politik atau pemimpin itu dapat bertahan di Pakistan, walaupun kita istilahkan mereka 'gila kuasa', berbanding yang kita tidak 'gila kuasa' seseorang pemimpin tu samapi 30 tahun jadi menteri spt Rafodah Aziz , Samy Vellu, Taib Mahmud.


Justeru, kita yang tidak gila kuasa wajar memberi laluan kepada pemimpin2 muda yang tidak gila kuasa pemimpin negeri atau negara. Jika itulah yang terjadi barulah negara kita boleh maju ke hadapan.


No comments: