Friday, September 07, 2007

Semalam berita utama Buliten TV3, menyiarkan visual sekumpulan remaja yang bermotosikal yang 'diberitakan' sebagai mat rempit bertindak mengamuk dengan membaling batu dan merosakkan sebuah kereta peronda polis di Teluk Batik, Lumut Perak.
Lebih berani lagi mereka bertindak mengepung pulak polis , yang sebelum ini memang berani untuk menguatkuasakan peratuaran pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Hari smealam polis jadi 'takut', mana FRU kita tak tahu, berbanding kes Memali tempat orang menadah kitab boleh jadi 'bahaya' pada pengamatan polis, dan 'ceramah' agama oleh pembangkang terutama PAS menjadi bahan ratahan rakus halagan oleh pihak polis khas dan amnya pihak berkuasa (pemerintah). Taring mereka (polis) hilang, kalah dari segi moral dengan kumpulan mat rempt.
Bila berita ini, diberitakan tentulah 'mat rempit2' negeri lain dan tempat lain akan 'naik minyak' dan lepas ini , mereka akan bertindak tidak heran lagi dengan pihak berkuasa polis . Tunggu dan lihatlah ....
Tidakan 'berani' kumpulan mat rempit boleh ditafsirkan daripada manifestasi pendidikan, pengajaran, iktibar dan pengamalan zaman kini. Instrumen ini janganlah hendak pemimpin negara marah , kerana 'mereka' sendirilah yang membuat acuan. apa tidak bila kes - kes melibatkan orang besar peringkat pemimpin besar negara mereka boleh berada atas undang-undang, maknanya undang-undang tak 'terlakit' dek pendakwaan bagi yang mahu mendakwa atau menguatkuasa undang-undang.
Mat rempit jadi berani kerana mereka 'ramai' dan 'kuat' , maka undang-undang dipersetankan. Apa perlu takut kerana undang2 dan penguatkuasa boleh dikalahkan.

No comments: