Tuesday, September 18, 2007

Sedap kupana M Star Melayu dalam naskah interaktifnya. Bawah tajuk 'Peniaga Melayu berisiko alami kerosakan iman di bulan Ramadan'. Kupasan dan himbauan yang berbisa wajar menyedarkan atas kepentingan 'berniaga' atau 'berniaga untuk orang berbuka puasa' adalah mulia di sisi Allah SWT. Namun jika , hal yang asasi dan fardu solat wajar didahului, apa tidak semasa kita ke Terawih, rata-rata ada segelintir sahaja yang 'sibuk' mengemas peralatan jualan dimasukkan ke dalam van atau kereta. Situasi yang sama juga rasa penulis berlaku di mana-mana dalam negara kita.


Sementera itu, pula kebetulan tapak pasar ramadhan , kawasan peniaga beroperasi ini jauh daripada masjid dan surau, lagi lah mengundang peratusan peniaga yang mengabaikan solat fardunya.


Keduanya, rosak iman mereka kerana golongan peniaga Melayu diingatkan supaya tidak menaikkan harga semasa berniaga di bulan Ramadan kerana tujuan sebenar berjual beli dalam bulan yang mulia ini adalah untuk menyediakan juadah orang berbuka puasa.

Sepertilah ingatan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata peniaga Islam yang menjual makanan dengan harga sehingga berlipat ganda hanya akan merosakkan iman mereka dan keberkatan berpuasa pada hari itu.

Katanya, "Kalau daging ayam naik sehingga RM6 sekilo pun, tidak perlulah kita jual ayam percik sampai RM4.50. Saya menyeru kepada sesiapa sahaja, janganlah ambil keuntungan yang keterlaluan pada bulan puasa," katanya ketika melancarkan Bazar Ramadan peringkat kebangsaan anjuran Kementerian Pelancongan di sini hari ini.


Selain itu, juga ada kala peniaga ini segelintirnya yang 'kitar' semula 'kuih atau jualan yang boleh dikitar' untuk dijual semula kepada para pelanggan. Kerap dan ramailah yang bersungut tentang hal ini. Nah, hal ini lagilah mencacatkan dan merosakkan keimanan mereka dalam bulan Ramadhan ini.



Justteru, kejernihan hati dengan kedatangan Ramadhan sewajarnya mencelikkan para peniaga yang keterlaluan dalam mengejar waktu mencari rezeki sehingga menjadi manusia yang kufur dan khianat kepada Allah dan agamanya.

No comments: