Tuesday, September 25, 2007

Hari ini, bermakna sudah 12 hari berada dalam bulan ramdhan al mubarak, bula penuh berkat. Bulan yang hebat dan penuh berkat. Negara dikejutkan dengan beberapa perisitiwa besar dan tragis, bermula dengan kes Nurin yang berakhir kematian dengan penuh tragis, diikuti dengan perisitiwa 8 September Kes Polis 'mengamuk' dan gila menembak orang awam yang 'dikatakan' merusuh di Batu Buruk Kuala Terengganu, dikejutkan dengan industri babi terbesar negara di Alor Gajah yang mencecah 160 ribu ekor dan gagal 'diperangi' oleh polis berserta FRU dan diakhiri dengan pendedahan klip video melibat orang kanan bidang kehakiman negara yang diragui.
Ironisnya, perisitiwa besar dan bersama ramadhan sudah kurang bermakna, maka Allah sudah menurunkan 'bala' kepada manusia Islam di Malaysia. Setidak dengan kes-kes di atas wajar membuka mata semua, sebelum kehancuran besar 'gempa bumi' yang masih sipi-sipi melanda neggara kita.
Dengan 12 Ramadhan juga, penulis sudah mengikuti tazkiran ramadhan sebanyak 12 kali. Banyaklah perkara yang dibahaskan melibatkan memperbetulkan 'hak' perkara dalaman, pendekata melebihi kepada ilmu tasauf.
Bagi di Selangor khasnya, teramat malang kerana masjid dan surau dilarang untuk bertazkirah dan para jemaah di arahkan membuat 20 rakaat terawih. Ini bermakna 'sembahyang para makmum pun sudah dikontrol dan dikawal. Inikah nilai 50 tahun merdeka, jika kita mengimbau zaman penjajah British, pihak penjajah memberi kebebasan kepada Sultan tiap-tiap negeri mengawal bab agama dan adat istiadat Melayu. Perlembagaan dan undang2 tubuh tinggalan penjajah ini diteruskan, sebaliknya hak dan tanggungjawab Sultan atau raja2 pun dirampas oleh pemerintah. Dengan ini, anak jajahan yang melaungkan sudah merdeka sudah merampas hak sultan, dan menafikan terus peranan sultan, lebih teruks sultan atau raja-raja negara kita sedara menjadi alat komestik, beginilah layanan anak jajahan yang dimerdekakan dengan melayan raja sebangsa mereka dengan sebegitu rupa.
Kes tazkirah dilarang bukan sahaja menunjukkan pemimpin negara telah mengISAkan sultan, malah merampas apa yang termaktub, pemerintah daripada anak bangsa sanggup pula merobohkan masjid dan surau , dengan membelakangi terus 'hak' sultan dan raja-raja Melayu. Sifir mudahnya politik Machiveli telah bersarang dan berakar umbi dalam kepala ' diktator' negara bangsa yang baru.
Maka teringatlah, kita betapa tamadun para tok sami (monk) di Mnyamar atau Burma lebih tinggi nilai kebebasan dan cara berfikir daripada cara berfikir dan tamadun kita di negara kita.

No comments: