Saturday, September 22, 2007

Berita kehilangan Nurin Jazlin dan 'cara penemuan yang tragis' telah meleraikan kes kehilangan adik Nurin. Bagi pihak keluarga allyahraham Nurin tentulah sukar menerima kejadian sumpama ini dan cukup lamalah rasanya kekesalan menyesali terhadap apa yang berlaku.


Dalam suasana keluarga tersebut bersedih dan ribuan simpati masyarakat yang pasrah dengan kejadian tersebut. Maka keluarlah 'hero' sebenar dengan watak yang boleh kita jangkakan dalam apa-apa juga kes dan permasalah negara. Datok Ketua Polis kita , Dato Musa Hassan, mengaborkan bapa Nurin boleh disurcharge atas 'kecuaian'. Memanglah polis Malaysia ni cekap.


Nah, kini bahang kemarahan rakyat atas institusi kepolisian negara mencacak darjahnya. Cuma golongan penuduh yang yang menyalahkan orang sahaja sanggup menerima kenyataan sedemikian rupa. Sepatutnya sebagai ketua polis yang hebat dengan 'banyak pengalama' dan banyak pelajaran tentulah dia memberi jaminan bahawa keadilan undang-undang wajar dituntut, terutama memburu 'penjenayah gila' tersebut yang termata kejam melakukan tindakan biadap dan durjana.


Maka wajarlah KPN minta maaf, keceluparan dalam ketegasan melaksanakan undang-undang sarang labah-labah ini merosakkan semua kandungan dalam negara termasuk jatuhnya kredibiliti kepolisian itu sendiri. Nah, wajarlah PM memecatnya dari jawatan tersebut.


Dalam menyorot kes di atas, kita tertarik dengan 'interbiu' RTM kepada orang ramai. Maka rata-rata reaksi masyarakat pelbagai kaum itu mahukan tindakan hukuman penderaan kembali sebagaimana penjenayah itu lakukan kepada Nurin. Nah, lihat daripada sampel dan dapatan ini rata-rata yang diinterbiu terlalu beremosi dengan penuh emosi semasa, maka kita sebagai orang Islam tidakkah mahu terfikir dan berfikir supaya kita kembalikan dengan kaedah berhukum dengan hukum Islam, maka penzina ini dihukum dengan hukum Islam.


Justeru, tidak mahukah kita kembali kepada Islam. dalam Islam sendiri arak itu adalah punca kepada segala maksiat, arak ini adalah 'ibu' kepada segala punca permasalahan. Jika ini diyakini maka tutup dan nyahkan kilang Carlsberg di PJ itu daripada negara kita. Selagi ada 'ibu' segala punca maksiat, tubuhlah pasukan khas ke, pasukan am ke , kejarlah penjenayah masalah tidak akan berakhir dengan penyelesian yang menyeluruh, masalah selesai bersifat sementara sahaja. Maka percayalah dan yakinlah. Kembalilah berhukum dengan hukum Islam.

No comments: