Monday, August 27, 2007

Dalam keghariahan menyambut merdeka PBT-PBT 'sibuk' dan 'giat' memperindahkan bandar masing-masing. Melihat kepada kesungguhan dan kerancakan kerja-kerja mereka seolah-olah bandar - bandar seluruh negara cukup bersedia untuk menyambut ulangtahun meredeka kali ke 50 ini. Kita ucap syabas dan tahniah kepada para kontraktor yang bertungkus lumus dan lumus tungkus, sehingga kekadang menjem dan menyesakkan aliran kenderaan di bandar-bandar berkenaan, senarionya penulis rasa turut berlaku di seluruh negara. Itupun bergantunglah kepada taraf PBT, jika taraf daerah sedikit kurang kerja giatnya, perbandaran ststus sikit sibuk, jika bertaraf bandaraya mesti 'lagi sibuk' lah.


Dalam keghariahan tersebut, tak kiralah hujan ribut nampak tempat penulis kren-kren bergerak sana sini gantung bunga-bunga dan api-api yang dibunga-bunggakan seluruh pokok, maka terang benderang lah daun kayu pokok dalam bandar dengan siraman cahaya, maka tidak ketinggalan semua batang-batang pokok yang berbatang selagi buluh disuluh cahaya oleh sport light di terang benderangkan.


Maka teringat penulis 3 bulan lepas , penulis pergi kepada pihak yang berkenaan , minta dan buat surat supaya lorong di hadapan rumah penulis yang tiangnya tidak berlampu dipasangkan lampu, agar cerah, kerana kawasan rumah lorong tempat tinggal penulis dekat dengan hutan sikit, jauh dari orang, gelap dan berselekoh. Maka jawablah pegawai yang ditugaskan untuk menjawab serta melayan penulis.bahawa alsan bukan senang line tak ada, tak cukup point, tak ada budget, dan macam-macam alasan. Sementelahan masa penulis memohon tu musim pencuri tengan bersemangat mencuri dan pecah rumah.


Sekoyong-koyong maka baliklah penulis ke rumah dengan kecewa , walaupun minta lampu depan rumah penulis itu penulis minta dicajkan bilnya ke atas bil rumah penulis. Itupun tidak dilayan, sampai begitu sekali. Tapi bila nak berpesta adalah pulokkk line dan apinya.


Maka teringatlah penulis merdeka kah kita ? Kebajikan sapa yang dijaga, kehendak penguasa boleh dipenuhi berbanding dengan kehendak rakyat ?

No comments: