Tuesday, May 29, 2007

Tunggu FATWA Dr Asri - Mufti Perlis Darul Sunnah !!!!


Inilah tokoh ulama kontompreri, kita tunggu ulasan dia kes bercium Denna Yusof dengan pelakon lelaki dari Singapura kerana beliau dikatogerikan akhbar sebagai jenis lantang dan berani dek mengeluarkan pandangan menarik dalam isu agama. Pandangannya dianggap tidak konservatif, begitu juga pendekatannya dalam isu agama yang dilihat amat positif sekali.
Marilah kita tengok biodata dia. Lihat limpahan sanjungan dan pujian pada tokoh 'ulama' muda ni, yang bergelar Dr... tu. Beliau mendapat pendidikan di Kolej Islam Klang sebelum menyambung pelajaran peringkat Sarjana Muda di Universiti Jordan dalam bahasa Arab dan Syariah, seterusnya menyambung pelajaran ke peringkat sarjana di Universiti Sains Malaysia (USM) dalam bidang Pengajian Islam, dan doktor falsafah (PhD) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam bidang Pengajian Hadis.
Beliau memulakan kerjaya sebagai pensyarah USM pada 2003 sebelum ditawarkan jawatan Mufti Perlis, tetapi pada masa sama beliau juga pensyarah Pengajian Islam di universiti tersebut. Dikenali petah berdebat, Dr Asri menguasai ilmu hadis, bahasa Arab dengan mendalam dan banyak mengetahui fatwa pelbagai mazhab. ( Orang lain tak 'dalam' dia sorang aje)
Tesis beliau dalam bahasa Arab, Sababul wurud al-hadis (Sebab-sebab Hadis Terjadi) dicetak di Beirut dan patut ( ini perkataan tak sedap sikit) dimiliki semua golongan agama yang tahu berbahasa Arab. Penguasaan beliau dalam bidang hadis memberinya kelebihan untuk mengeluarkan pandangan yang terkini dan kontemporari dengan masalah umat Islam masa kini. Dr Asri juga tegas dengan golongan konservatif yang dilihat "ketinggalan" dalam fatwa yang dikeluarkan, dan beliau berpendapat pandangan golongan yang melampau dan golongan jahil pasti dapat disederhanakan.
Nah kita tunggu fatwa dia ni kot.

No comments: