Thursday, May 31, 2007

Bulan Menghargai ?

Bulan Mei melabuhkan tirai, bulan ini penuh dengan bulan penghargaan bermula daripada Hari Buruh pada 1 Mei, diikuti dengan Hari Ibu dan Sambutan Hari Guru pada 13 Mei serta 16 Mei. Kemudian diikuti pula dengan Hari Jururawat, Hari Kepelbagaian Biologi Antarabangsa (29 Mei), Hari Pasukan Pengaman PBB (29 Mei) dan Hari Tanpa Tembakau Sedunia (31 Mei)

Bagi keempat-empat insan yang bergelar pekerja, ibu dan guru serta jururawat ini ternyata memainkan peranan penting dalam masyarakat dan negara. Tanpa pekerja sesebuah negara akan lumpuh; tanpa ibu yang melahirkan dan mengasuh, dan tanpa guru yang mendidik dan mengajarkan kita pelbagai ilmu, siapalah kita. Sementara tanpa jururawat pekerja, guru dan ibu kita tidak akan sihat jika ia sakit dan perlukan penjagaan kesihatan.
Dalam mana-mana masyarakat, ibu dan guru sama-sama mendapat tempat utama dan sentiasa dimuliakan, malahan dalam agama Islam sendiri kita sentiasa diajar menghormati ibu dan guru. Ibu juga merupakan guru pertama kita, kerana dialah yang mula-mula mengajar kita berbahasa, sebelum kita mempelajarinya dengan lebih mendalam di sekolah. Hal ini tidak perlu dipertikaikan oleh mana-mana pihak Meskipun kita hidup dalam era globalisasi, jati diri, ibu dan guru kita janganlah diketepikan.
Bagi pekerja dan jururawat sumbangan mereka memantapkan negara ke arah memaju kejayaan lebih gemilang dan terbilang. Justeru kita perlu insan yang menghargai alam anugerah dengan kepelbagaian hidupan akustik, flora dan fauna serta janganlah kita punahkan diri dan alam daengan mengamalkan budaya hidup sihat tanpa tembakau.
Terutama kita tujukan kepada para perwakilan yang sedang berkumpul di Kota Bharu, agar mesej yang cuba disampaikan ini , akan dapat menjadi input minda supaya kitalah menjadi benteng akhir kepada landaan 'ombak aqidah umat Islam yang kian tipis dan terhakis', (merujuk kes Lina Joy'). Hidupan , hutan, laut dan pelbagai anugerah Allah sedang dirobek oleh pemerintahan yang 'rakus' kuasa dan harta. Mungkin mereka (pemerintah) yang ada kini mengamalkan hadis ini tetapi cuma sebahagian sahaja. Ibadatlah kamu seolah-olah mahu mati esoknya, dan berlumba-lumbalah mengaut harta seolah-olah nak hidup 100 tahun'.
Apa pun para pejuang Islam, kita diberi amanah untuk memikul tanggungjawab sebagai 'penyelamat ummah'. Benarlah saranan Tuan Guru Presiden dalam ingatan kepada para perwakilan dan mereka yang akan memikul amanah, katanya berebut-rebut untuk menjalankan amanah. Justeru gunakanlah hak-hak kita sebagai orang yang 'diwakilkan' untuk mencorakkan kepimpinan 'penyelamat' ummah ini dengan sebaik mungkin. Jauhi dengan sifat2 mazmummah dalam diri. Ingat kerja buat dengan cara jangka jauh kita dengan memberikan pemamanah dengan amanah, maka yang diberi amanah melaksanakan amanahnya itu dengan baik, sahamnya adalah dari kita. Begitulah sebaliknya.
Sekalung penghargaan dan terima kasih kepada perwakilan sekalian. Teruskan perjuangan anda.

No comments: