Wednesday, April 25, 2007

Sikap Oh Sikap .....

Perasaan penulis diruntun dengan rentetan beberapa peristiwa yang menimpa penulis. Semuanya berkisar soal rasa perasaan saling hormat dan menghormati sesama insan. Oleh kerana kita hidup saling perlu memr;ukan 'annas-annas'(manusia) yang lain, maka kita kena hadapi dan tempuhi.
Pertamanya, perasaan penulis diruntun oleh sikap yang boleh dibahasakan sebagai seorang sahabat yang lama juga penulis kenali. Sikap amarh rakan penulis ini atas gagalnya mengawal perasaannya telah 'membahasakan' ke atas penulis dengan 'bahasa-bahasa' yang dikira kesat dan kurang enak difikirkan. Maka penulis 'termenung' juga seminggu memikirkan apakah salah besar diri penulis kepada sahabat ini, sehingga sanggup 'melepaskan' perasaannya itu kepada penulis. Kesannya jambatan 'persahabatan' yang telah bertahun2 dibina , kini 'hancur' dalam sekelip mata dengan sikap melalui kata2nya yang kesat kepada penulis. Sebagai sahabat tentulah penulis 'terkejut;', tidak sangka, terpenanjat beruk dan seribu satu macam perasaan bersalah, menyesal dan bermacam-macam yang boleh membolak balikkan hati penulis.
Jika 'keadaan' tidak seberapa inilah kita sandarkan dengan hari yaumul qiamyah daripada ALlah SWT. mana insan yang sanggup hadapi. Kita yang diuji dengan ujian sekenit ini sudah gundah gulana, hati libang libu, rasa salah dan bermacam-macam rasa, maka bayangkan dengan trauma manusia dengan hari pengakhiran dunia fana ini. Bertitik tolak daripada itu penulis cuba hadapi dengan memujuk rasa hati, memperbetulkan nawaitu dan cuba bina kembali dan jalin persahabatan yang direntap itu.
Kedua, juga berkisar soal sikap. penulis baru2 ini cuba berusaha untuk memenuhi tuntutan sahabat2 yang memerlukan sesuatu yang dia tidak boleh adakan. Lap top dan LCD, penulis dihubungi pada minggu ini, kerana sahabat2 ini memerlukan dua alat di atas bagi kegunaan bukanlah individu tetapi kepentingan jemaah. maka penulis penuhi kehendak mereka dengan mana penulis menghantar sendiri kepada sahabat2 yang memerlukan dan supaya diadakan benda di atas.
Yang penulis terkilan dan runtun jiwa , kerana penulis sendiripun meminjam dua benda di atas daripada seorang sahabat, maknanya alat atau benda itu bukanlah hak mutlak penulis, maka penulis malukan muka pinjamkan daripada sahabat ini untuk diberikan kepada sahabat itu.

Bila hajat2 kedua 2 sahabat penulis dipenuhi, dia orang ni bukan nak hubungi dan ucap terima kasih, tapi buat dak, macam lembu kenyang penulislah yang terkejar sana terkejar sini, kerana apa malu kepada rakan penulis yang memberi pinjam janji nak pulang, sampai masa tak juga pulangkan. Alahai orang kita dan sahabat kita..macam ni kah sikap kita...
Nanti ...disambungkan isu lain pula

No comments: