Sunday, April 08, 2007

Aduhai Melayu.....Oh Melayu... Dah Layu

Semalam penulis berkesempatan ke selatan tanah air, selepas negeri 2 terbabait dilanda teruk dek banjir. Kesan banjir tidak lah nampak dah dek mata kasar, traumanya terasa. Ini bukanlah mauduk utama apa yang penulis ingin bawakan.
Cerita yang penulis ingin bawa dan kongsikan bersama, adalah berkisar dengan kehidupan dan amalan keagamaan masyarakatnya serta fahaman keagamaan dalam kehidupan masyarakat. Sampel ini adalah satu contoh dan tidaklah menggambarkan secara keseluruhan masyarakatnya. Penulis semalam sebenarnya pergi ke selatan tanahair kerana dijemput oleh sebuah badan koporat swasta yang besar di Malaysia. Ringkaskan cerita majlis ini dibuat 3 dalam satu , pertama program cabutan bertuah sempena Krismis dan Gong Xi Fa Chai seramai 8 buah Gen2 dihadiahkan dan diakhiri dengan sumbangan derma kebajikan oleh badan koporat itu kepada 13 NGO dan rumah anak yatim dan kurang upaya seluruh Malaysia, penulis mewakili NGO pertubuhan anak yatim bagi menerima sumbangan wang yang dikira besarlah juga nilainya. Maka atas memikirkan kepentingan NGO yang penulis wakili , maka digagahi untuk sama-sama ke program tersebut.
Majlis tersebut bertetamu utamakan Menteri Kesihatan Malaysia, semua berjalan mlek dan baik, yang hadir Melayu Islam rasa penulis adalah 7 orang termasuk pengacara majlis, tak kira juga adalah seorang dua eksekutif Melayu. Setiba tetamu Menteri Kesihatan, maka disambut dengan paluan kompang dan bunga magar bergemuruh dan hebatlah rasanya. Acara sambutan kompang tu tidaklah menyedihkan penulis dan rakan yang turut hadir, tetapi alang kah terperanjat penulis bila Menteri Kesihatan Dr Chua Soi Lek, diselawatkan oleh pasukan kompang, mula penulis tak berapa perasan tapi bila dah hampir ke kerusi VVIP barulah jelas selawat. Maka rasa luluh lantaklah hati penulis akan mendengarkannya. betapa liberal dan mudahnya dan serba boleh dan Bolehnya Melayu Malaysia terhadap amalan agama dan keagamaan, hari ni pun masih terasa dan terfikir dek penulis , 10 tahun ke depan sudah tidak ada lagi akar iman dalam diri anak2 generasi akan datang. Dengan dasar pendidikan kepada pelajaran yang semakin tempang, Dasar Bahasa kebangsaan yang dirogol oleh pemimpin denag sewenang, dengan amalan kebudayaan jadi-jadian konon berteraskan Dasar Kebudayaan Kebangsaan, entahlah macam mana tercoraknya generasi muda kana datang

No comments: