Monday, January 08, 2007

Dasar Perburuhan takuk lama ?

Dasar Perburuhan negara dah lama, jika tidak ada usaha merombak dan usaha penambahabaikan , maka akan pincanglah masyarakat amnya khsusunya rata2 para remaja yang tamat persekolahan terus mencari kerja, maka kerja2 kilang adalah pilihan utama dan paling mudah.
Dasar sedia ada lebih banyak memihak dan menguntungkan para majikan, apatah lagi jika majikan itu majoriti bukan Islam. Saya pernah sekali bertembung dan terserempak seorang majikan berbangsa Cina marahkan pekerjanya seorang remaja Melayu yang beralasan tunaikan solat, bila saya selidik rupanya dia ambil kesempatan, walaupun remaja itu curi tulang dan ambil kesempatan , saya sebagai orang sebangsa dan seagama rasa malu dan marah. Malu kerana alasan solat sebagai punca majikannya marah, kedua marah kerana herdikkan dibuat semasa pelanggan Melayu sedang ramai, seolah2 nak tunjukkan kuasa dan ada sedikit konsep hambakan budak remaja tersebut, dari riak wajah muka remaja tu nampak dia keletihan, mungkin oleh kerana majikan tidak bertimbangrasa di dikerah dan diperah setiap saat hingga ke jam 5 atau 6 ptg. Selain tiu, saya rasa terhina kerana di negara merdeka sebenarnya kitalah yang memakmur dan menkaya rayakan kedai dan pasaraya bangsa ini.
Semalam, saya ke bandar bawa anak isteri mencari pakaian tambahan aseosori ko kurikulum, bila saya parking dan tunggu isteri dan anak2 ke kedai pasaraya ekonomi, saya lihat rata2 kedai majoriti dan banyak dikunjungi oleh orang kita. Nah dalam hati saya betapa kitalah ( Melayu ) yang 50 tahun merdeka menkaya rayakan puak2 ni, malah hampir2 saya lihat cuma taukehnya sahaja yang duduk kat mesin kira wang sahaja Cina , yang lain2 adalah Melayu belaka. Hati saya sekali lagi berdetik betapa kita adalah bangsa yang lembut hati dan baik hati,. dah begitu lama.
Sebenarnya tujuan saya paparkan di sini adalah untuk kita memikir sejenak agar, minta kerajaan cuba buat dan laksanakan bersungguh2 dasar yang boleh membantu usahawan bumi bagi mencapai sasaran 30 peratus penguasaan ekonomi negara kita.
Abah .... demi negara

No comments: