Thursday, January 25, 2007

Cuti Jumaat lebih relevan berbanding Ahad

Seorang pembaca daripada Bagan Serai Perak membahasakan dirinya sebagai Makmum menulis bawah perkara cuti Jumaat dan Cuti Ahad manakah lebih relevan ? Katanya tahun ini kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-50. Sudah separuh abad negara kita bebas daripada belenggu penjajahan. Namun, salah satu peninggalan British yang tidak perlu kita ikut ialah bekerja pada Jumaat.

Jumaat adalah penghulu segala hari dalam Islam. Di negara kita hanya Kedah, Kelantan dan Terengganu saja cuti pada Jumaat. Suatu ketika dulu Johor dan Perlis juga cuti pada hari berkenaan tetapi kemudian ditukar.Saya berpandangan adalah lebih baik kerajaan menjadikan Jumaat sebagai hari cuti memandangkan majoriti kakitangan awam adalah orang Melayu Islam. Hari Jumaat tidak sesuai untuk bekerja kerana ia adalah hari ibadat yang perlu diagung-agungkan oleh setiap Muslim.Setiap Muslim perlu merebut ganjaran pahala yang besar pada hari berkenaan. Kakitangan kerajaan tidak perlu tergesa-gesa ke masjid selepas makan tengah hari. Lazimnya selepas makan, ramai jemaah mengantuk dan ada yang tertidur ketika khatib menyampaikan khutbah.Alangkah ruginya jemaah berkenaan kerana pahala mendengar khutbah adalah menyamai pahala dua rakaat solat Zuhur. Kita boleh lihat ada jemaah yang tunduk tertidur sewaktu khatib berkhutbah. Ini satu pemandangan yang mengaibkan lebih-lebih lagi jika ia disiarkan secara langsung melalui televisyen. Jika Jumaat adalah hari cuti, fenomena mengantuk ini tidak berlaku kerana mereka boleh makan awal di rumah atau pun makan selepas solat Jumaat. Mereka juga tidak perlu tergesa-gesa ke masjid disebabkan waktu permulaan rehat yang singkat di antara jam 12.15 tengah hari hingga masuk waktu Zuhur. Selalunya mereka akan menjamu selera makan tengah hari kemudiannya ke masjid. Ada di antara mereka yang berehat panjang dan hanya pergi ke masjid apabila waktu Zuhur hampir. Malah, ada yang ke masjid ketika imam sedang membaca khutbah. Saya pernah mendengar bunyi orang berlari terkejar-kejar kerana imam sudah mahu rukuk. Lebih teruk lagi jika ada jemaah yang masbuq kerana tertinggal rukuk bersama imam. Selepas salam kita lihat ada yang meneruskan solat. Hal ini tidak berlaku jika Jumaat adalah hari cuti kerana mereka boleh pergi ke masjid awal. Oleh yang demikian, solat dapat dilakukan secara khusyuk dan tenang.Saya rasa pendapat ini ada yang membantahnya. Malah seorang ustaz pernah berkata: “Kita patut bekerja pada Jumaat kerana ia adalah hari ibadat. Kalau kita bekerja pada hari ibadat, maka pahala yang kita dapat lebih besar berlipat ganda”. Tetapi sedarkah kita bahawa kita sebenarnya kerugian dan kehilangan sesuatu jika bekerja pada Jumaat? Waktu rehat yang panjang dari jam 12.15 tengah hari hingga 2.45 petang (dua jam 30 minit) adalah tempoh yang panjang. Oleh yang demikian, bekerja pada Jumaat adalah satu langkah tidak produktif. Sepatutnya hari bekerja hendaklah dimulai dengan hari Ahad dan berakhir pada hari Khamis. Cara ini lebih produktif kerana kita tidak perlu berehat terlalu lama dari jam 12.15 tengah hari hingga 2.45 petang pada Jumaat.
Nampak alasan demi alasan sama dikemukakan saban tahun dan hari, sebagai kerajaan yang cekap pengurusan kita mestilah bertindak segera. Ini adalah hukum manusia kita wajib dan perlu segera selaraskan, kita hidup nak belaka keberkatan dunia dan akhirat.
Penulis juga ingin menambah atas perkara yang sama dengan sedikit tambahan dengan apa yang menimpa ke atas diri penulis. Pertama penulis sudah lama memilih untuk berkhidmat menanda kertas soalan peperiksaan, ketua kumpulan penulis adalah orang terengganu. Oleh kerana jadual peperiksaan tahun ini berubah dan dipinda sedikit , kertas yang penulis tanda tu penulis buat kerja hingga masuk ke tahun baru (2007), masalah tarikh satu hal tak nak nak bincan sini. Maka dah menjadi tanggungjawab kita sebagai pemeriksa kena menghantar 'skrip' yang ditanda sebagai semakan penyelarasan pertama, hak ini tak jadi masalah urusan beres, bila berlaku hantaran skrip penulis pada pelarasan kedua , ini yang buat hal, bila berlaku dan bertembung dengan cuti, pos antara negeri penulis ke Terengganu, maka sipendekkan cerita 'lambat' kerana masalah pos cuti tak sama bagi kedua negeri. maka tuan2 bolehlah fahamkan. Penulis gelabah tarikh serahan yang ditetapkan oleh MPM, perlu sampai ke tangan ketua sekian haribulan. maka nak jadi cerita penulis kena bercuti dan 'jemba' dan 'temba' ke Kuala Trgn semata nak serahkan skrip yang siap diperiksa, kalu pos lambat sampai.
kemelut di sini, adalah masalah cuti kedua negeri tak membenarkan kelicinan. Jika kita nak cuti juga hari ahad menunjukkan kita 'tak merdeka' iaitu merdeka separuh masak' Nak cuti Jumaat pula takut di katakan eksterim dgn Islam pulookk..... Lah la kita ..dah guane. Marilah kot2 ,mana alasan sekalipun puak2 ni tetap degil, hujah la cara ilmiah ke..tak ilmiah ke... dok gitu juga. Dah..... ikut pandai
Abah...pilih merdeka cuti tak merdeka pun

No comments: