Friday, January 19, 2007

Cermat dan Berhemat urus Negara

Malapetaka adalah lumrah alam, Allah campakkan peringatan, Bagi di Malaysia banjir terburuk adalah pada awal 2007 , negeri2 yang kritikal dan dahsyat dilanda banjir adalah Johor, Melaka dan NS serta sedikit di Pahang.
Maka sekonyong2 media eletronik dua tiga hari lepas dalam Berita Utama melaporkan fenomena banjir berlaku adalah disebabkan oleh kerja2 penambakakn laut oleh Singapura negara jiran kita. Hujah sandaran hanya dipetikan dalam ruangan forum dalam internet di mana seorang pembaca pada 2002 telah lapor tulis kerja2 penambakan laut oleh negara jiran menyebabkan mengakibatkan terjejasnya di kawasan sebelah kita.
Bagi penulis, betapa mudah dan sederrr kata org Pahang bertapa kita menyalahkan org lain dengan satu laporan atau surat atau email org dalam ruanga sana sini. Ini menggamabrakan lemahnya kita dan betapa tidak mudah ambil tanggungjawab terhadap sesuatu perkara.
Sepatutnya sebagai sebuah negara berdaulat dan dah masuk 50 tahun merdeka, kita mesti berlapang dada dan perlu ambil tanggungjawab bagaiamana kita urus dan tadbir negara secara matang dan cermat. Ini perangai macam budak sekolah mudah menunjukkan kesalahan kepada orang lain atau kawan. urus dan tadbir negara baling batu sembunyi tangan tidak menyelesaikan masalah.
Melihat telatah kita, cara urus negara macam kedai kopi atau cara2 sembang kedai kopi bolehlah, dakwaaan ini tidak dipertanggungjawabkan habis makan roti canai maka habis lah cerita, tetapi urus dan tadbir negara melibatkan sesuatu yang besar. Kenyataan kita direkodkan jadi sejarah dan kita mesti bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita dakwa. Gunalah hemah , akui kelemahan tidak jadi salah, sebelum nasi menjadi bubur.
Sepatutnya media mestilah memainkan peranan baik dan membantu negara.
abah.... tak tersinggung tapi tersadung

No comments: