Monday, September 06, 2010

IGP: Lumrah hidup, bersabar sahaja

Sayu dan sedih kita mengikut berita Buliten TV3 sebentar tadi (8.30 malam). Sidang Media IGP negara yang terakhir. Sidang media kali ini beliau tidak diapit oleh sebarang pegawai tinggi yang duduk sekeliling beliau seperti kebiasaan. Mungkin ditempat atau majlis yang tiada rasmi dengan tugas beliau kot.

Lapor berita Musa Hassan kecewa kerana ada orang ketiga yang sama-sama 'memberi arahan' dalam masa sama beliau adalah Ketua Polis Negara. banyak keputusan dan arahan orang ketiga terhadap anak buahnya.

Fahaman mudah anak-anak buah ketua Polis Negara tidak berkiblat kepada ketuanya tetapi berkiblat dengan 'orang ketiga'. Bila ditanya wartawan siapa, tentulah katanya 'orang-orang' KDN lah.

Apabila ditanya, tentang kontraknya tidak disambung, katanya tiada siapa yang memaklumkan tentang hal itu.

Kita teringatlah bagaimana Tun Salleh Abbas dipecat. Apa kerja KSN kita , kenapa tidak taip surat dan maklumkan kontrak IGP tidak disambung.

Inilah wajah-wajah politik Malaysia. Semua benda dipolitikkan. Hatta IGP yang berkhidmatnya sememangnya diketahui amat berjasa kepada pimpinan yang ada, tetapi bila 'sudah tidak laku' beliau ditendang.

Inilah balasan dan takdir keperitan, kita jangan turut menzalimi dan membantu kezaliman ke atas orang lain. Masa ada kuasa semua orang menyanjung menghormati kita. Bila tiada apa-apa kita akan menjadi hampeh sahaja.

Inilah lumrahnya hidup, pasang dan surut air laut, terkadang gelora dan tenang.

No comments: