Wednesday, October 15, 2008

Minyak turun rakyat tidak teruja ?

Harga minyak turun lagi ! Rakyat sudah tidak teruja lagi, yang ada rakyat terkecewa. Perasaan belas dan sayang khusus kepada Pak Lah sudah pudar, lebih-lebih lagi disedang dialihkan sedikit demi sedikit sampai Mac 2008. Apa pun yang dibuat sudah tidak terjasa. Jasanya cuma menjadi bahan catatan sejarah oleh para sejarawan iaitu sebagai PM pertama turunkan minyak, tapi kontradik juga dengan catatan sebagai PM yang pertama menaikkan harga minyak 78 sen sekaligus. Tindakan macam orang tidak mengaji atau sekolah.

Langkap konfiden dan silapnya ekonomi dunia merundum memang menjahanamkan kehidupan rakyat terbawah dan kini sekaligus negara berada dalam situasi gawat dan rumit. Cecah kadar inflasi tertinggi dalam sejarah negara melawan kesan ekonomi globalisasi.

Inilah silapnya Pak Lah yang 'terlalu percaya dengan para penasihatnya. Begitu juga pelan peralihan kuasa beliau dinasihatkan supaya dipercepatkan, pun beliau masih percaya. Maka jadilah ia sebagai PM pertama yang mudah percaya kepada para penasihat tanpa tapis dan berfikir panjang.

Maknanya golongan agama dalam UMNO yang cuba jadi lurus bendul akan sering menjadi mangsa dan dimangsakan.

No comments: