Wednesday, April 02, 2008

Dutch lady Malaysia Kutuk Belanda

Dutch Lady Malaysia kutuk filem Wilders

KUALA LUMPUR 1 April – Dutch Lady Milk Industries Berhad, sebuah syarikat Belanda yang telah lama bertapak di negara ini mengutuk tindakan Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders menerbitkan filem Fitna.

Pengerusinya, Tan Sri Kamarul Ariffin Mohd. Yassin berkata, bantahan tersebut adalah sejajar dengan pendirian yang dinyatakan oleh pihak kerajaan Belanda.

‘‘Dutch Lady telah beroperasi di Malaysia lebih 50 tahun dan jenama kami amat dikenali sebagai memenuhi keperluan masyarakat Malaysia tanpa mengira batas usia mahu pun bangsa.

‘‘Kami menghormati semua budaya, kepercayaan dan nilai-nilai rakyat Malaysia dan oleh itu, kami membantah sekeras-kerasnya tindakan tersebut,’’ katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Wilders sebelum ini, telah bertindak menerbit dan menayangkan filem Fitna yang menghina Islam dengan memetik beberapa ayat al-Quran bersama imej latar serangan pengganas.

Amsterdam pula telah memberi amaran kepada Wilders bahawa filem itu bakal mencetuskan keganasan di negara Islam seperti yang berlaku semasa penerbitan kartun yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Semalam, Pasar Raya Mydin mengambil tindakan dengan memaklumkan para pelanggan mereka tentang produk-produk yang dikeluarkan oleh syarikat Belanda sebagai sokongan terhadap gerakan memboikot barangan yang ada kaitan dengan negara tersebut.

Mydin melaksanakan tindakan sedemikian sebagai tanda protes terhadap kegiatan menghina Islam oleh ahli perundangan kerajaan Belanda itu.

Dalam pada itu, Kamarul Ariffin berkata, Dutch Lady merupakan sebuah syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia dan 50 peratus pegangan sahamnya dimiliki rakyat negara ini.

‘‘Syarikat kami terdiri daripada 660 kakitangan rakyat tempatan dan kilang kami terletak di Petaling Jaya.

‘‘Matlamat kami adalah untuk membekalkan produk tenusu yang menyihatkan dan berkhasiat dengan pada harga yang berpatutan kepada semua pengguna,’’ ujarnya.

Katanya, sebagai warga korporat, syarikatnya menyedari tanggungjawab terhadap pemegang saham, pelabur, pengguna, pelanggan, pekerja dan komuniti sejagat.

‘‘Kami merupakan sebahagian daripada komuniti Malaysia dan kami menghormati semua budaya kita,’’ katanya lagi.

1 comment:

Unknown said...

Whatever you might want to say to protect your company/business,the fact of the matter is that you still represent the interest of your Dutch partners and indirectly that of the Dutch government. What the Dutch parliamentarian has done is unforgivable to a true muslim. I am not a fanatic muslim by any measure, but there must be a limit as to how much one can do or say to malign my God, prophet and my religion. As such from today onwards I have taken ALL DUTCH PRODUCTS out of my shopping list. TQ