Monday, March 30, 2009

Nilai agama di mata seorang ustaz !!!

Hari kelmarin penulis berkesempatan menziarahi anak yang tinggal di asrama. Maka penulis dan keluarga pergi bersama-sama , maklumlah anak-anak memang suka berjalan, apatah lagi dihujung minggu.

Maka sesampai penulis, penulis dan keluarga menunggu anak sementara ia sedang bersiap-siap, penulis lihat ramailah ibubapa yang jauh dekat datang, mereka kebanyakan ibubapa ini berkereta belaka. Keretanya tidak mudah besar-besar belaka , majoriti memakai kereta MPV.

Semasa penulis menunggu-nunggu itu, penulis mengerakkan kereta sambil menelusuri kawasan asrama. Banyaklah yang penulis berhatikan guru-guru sibuk melatih pelajar-pelajar beriadah jam waktu itu mencecah pukul 10 pagi.

Dalam menelusuri ke sana kemari dengan kereta, penulis terserempak dan kenal susuk tubuh yang berdiri ditepi jalan, rupa-rupanya beliau adalah kenalan penulis di kampung yang merupakan seorang ustaz. Penulis bersalam bertanya khabar gitu gini dan sebagai. Maka dalam banyak bual bicara maka terkeluarlah ngomel dan komen penulis bahawa sekolah asrama ini banyak main daripada belajar. Jawap ustaz tersebut tidak perlu risau bebudak sini pandai-pandai iaitu kalangan anak-anak cerdik. Penulis angguk tanda setuju, penulis menyambung lagi sebenarnya saya mahu anak saya ini kekal belajar di sekolah menengah agama, tetapi kerana mendesak itu ini, akhirnya penulis akur sahaja, maka kata penulis sayangkan pelajar agama terus tinggal dan peluang itu tidak akan dapat semula. Masa dan waktu beliau lalu masa muda adalah sekali sahaja.

Sebenarnya, oleh kerana kita masing-masing hidup dalam dunia yang membesarkan madiyyah atau kebendaan. Kita dan termasuk orang sekitar dibentuk dan terbentuk minda dengan acuan dunia yang membesarkan kebendaan. Nilai agama terlalu dikecilkan. Payahlah kita meletakkan nilai agama dalam masyarakat madiyyah. Payahlah kita mahu mengembalikan zaman para sahabat dan tabiie dengan agama itu adalah keutamaan dalam hidup kita.

Jsuteru, jika pemikiran orang agama sebegitu maka payahlah kita, lambatlah Islam mahu digembilangkan. Jsuteru kita mahu orang akedemik diulamakan.

No comments: