Sunday, December 24, 2006

Bantulah dan Terimalah

Arahan agama oleh Allah termaktub perkara2 yang di suruh dan dilarang. Ramai yang berjaya dan tak kurang juga yang gagal dalam mematuhi. Semua perkara yang disuruh dan dilarang termaktub dalam Al Quran. Ramai para ustaz dan Tok Guru menkitabkan kepada mereka yang sedia mahu berkitab. Perkara disuruh dan dilarang termaktub sejak zaman berzaman, perkara ini sudah tersedia dan tidak perlu lagi digali dan dikaji. Seantero manusia islam faham dan mudah menerima, cuma dituntut atasnya pengamalan dalam kehidupan harian.
Bagi rakyat Malaysia , dalam sehari dua ini . Allah kejutkan kita dengan musibah besar - iaitu banjir besar, banjir besar atau bah ini bermula dari negeri-negeri sebelah selatan. Negeri2 yang dikira maju dan hebat pengurusan dari segi merangka dan kerangka ekonomi dari segi zahirnya. Para majlis tempatan atau PBT yang sokmo2 diberi peruntukan yang besar2 dan cukup besar. Pokoknya jika bajir yang melanda kadar2 biasa dapat di atasi atau ditangani. Masalah aliran dan laluan air ke longkang yang terkangkang luas usah dikiralah, tentulah baik dan cukup bagi menampung kapisiti air. Maksudnya dari segi tadbir manusia dikira sudah cukup hebat, tetapi segala2 tabdir manusia itu gugur, bila TAKDIR Allah datang.
Justeru itu, kita sebenarnya turut bersimpati dan bersedih, simpati yang ditunjukkan itu, kita salurkan dalam pelbagai bentuk bantuan dan sokongan dekat atau jauh samada berbentuk yang jauh hulurkan sumbangan berupa wang ringgit , maka yang dekat atau hampir hulurkan tenaga dan masa dikorbankan bagi sama2 membantu. Namun dalam situasi kritikal seperti ini, apa yang dikesalkan masih ada lagi pihak yang nak berpolitik serta berkira2 dan ingin menjuarai dan menjadi juara, dengan menghalang sumbangan dan bantuan yang ingin dihulurkan atau disampaikan ke para mangsa banjir. Alasan bantuan enggan diterima kerana masalah kepartian.
Minda pemimpin dan penyelaras sumbangan seperti ini, sebenarnya tidak ramai. tetapi nak jadi cerita maka bantuan kepada mangsa banjir di halang seperti yang dilaporkan berlaku di Seremban. Bila mana Pemuda Keadalian atau PKR dihalang dari menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir di negeri tersebut.
Seharusnya, kita kena pangsakan waktu benar2 berpolitik dan mempolitikkan sesuatu. waktu2 dan saat2 begini sepatutnya perkara seumpama ini tidak berlaku, tetapi kerana kedangkalan cara berpolitik maka kejadian seperti ini berlaku. Kita tak mau perkara seumpama ini berulang kembali, kalau di kelantan dan terengganu negeri yang mundur dah tak timbul perkara2 macam ni,maka negeri yang dikira maju macam mana minda pemimpin2 pertengahan yang diagung2kan berkelas minda pertama boleh jadi gitu.
Abah ... kenal pangsa buah durian

No comments: