Monday, December 25, 2006

Pinjaman buku teks automatik 2008

Baguslah jika langkah Kementerian Pelajaran bertindak sedemikian,, langkah ini amat dialukan , berbanding dengan penghapusan yuran peperiksaan awam yang dibuat oleh kerajaan dengan tergesa-gesa tanpa minta pandangan kesatuan dan pandangan kajian pakar termasuk pakar psaikologi pembelajaran.
Apa yang kita mahukan buku teks ini perlu diberikan kepada semua kerana ia lebih memerlukan dan bolah membentuk pemikiran pelajar. Umpama contoh kita perlu semai pemikiran pembinaan disiplin diri pelajar daripada kita melancarkan kempen. Ini kerana kempen sahaja bersikap komestik dan tidak membentuk pemikiran ke arah pembentukan disiplin. Disiplin akan lahir bila pemikiran berjaya diwujudkan, contoh mencuri itu hukumnya haram dan tidak baik dari aspek akhlak dan moral serta norma masyarakat. Hak pemikiran seumpama inilah yang harus dan perlu dibentuk oleh sistem pendidikan, biarlah ia lahair dalam satu bentuk pemikiran, iaitu ke arah pembentukan jati diri dan keyakinan diri. Gerakan pemikiran seumpama ini akan nampak lebih konkrit dan lebih berjaya kerana pendidikan ambil masa yang lama dan panjang, jika kempen membentuk displin ia lebih bersifat sementera dan ambil jangka masa pendek sahaja.
Justeru itu, dalam buku teks semua pelajar yang tidak layak menikmati Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) masih perlu membeli buku teks untuk kegunaan sesi persekolahan 2007 kerana pemberian secara automatik hanya akan dilaksanakan pada 2008.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar berkata, syarat-syarat kelayakan untuk mendapatkan pinjaman buku teks masih sama iaitu terhad kepada pelajar yang mempunyai ibu bapa berpendapatan RM2,000 ke bawah.
‘‘Sehubungan itu, pelajar yang tidak menerima SPBT perlu mendapatkan buku-buku teks tersebut di kedai-kedai buku kerana buku teks hanya diberi secara automatik tanpa mengira status dan kedudukan kewangan pada 2008,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas kekeliruan ibu bapa mengenai tarikh sebenar buku teks yang hanya akan diberi secara automatik mulai tahun 2008 seperti diumumkan Kementerian Pelajaran sebelum ini.

Melalui pelaksanaan tersebut, semua pelajar tidak perlu lagi melalui prosedur ketat termasuk menyertakan butir-butir kewangan keluarga bagi mendapatkan skim berkenaan.Kerajaan sebelum ini mengumumkan sebanyak 70,000 anak guru di seluruh negara akan menerima kemudahan SPBT, mulai sesi persekolahan tahun ini.

Sementara itu, Noh turut mengulas mengenai ‘yuran aksesori’ seperti pembelian pelbagai peralatan termasuk buku tulis, pakaian sukan, yuran PIBG dan lencana yang terlalu tinggi sehingga membebankan ibu bapa.Kata Noh, kadar yang dikenakan adalah berdasarkan persetujuan pihak sekolah dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

‘‘Ini bermakna kutipan itu berasaskan persetujuan daripada ibu bapa juga yang diwakili oleh PIBG.‘‘Sehubungan itu, ibu bapa perlu mendapatkan penjelasan daripada pihak sekolah sekiranya mendapati yuran yang dikenakan tinggi,’’ jelasnya.
Abah... sokong jangan tak sokong

No comments: