Sunday, December 24, 2006

Bangsatkah kita ?

Kita sepatutnya mengucapkan terima kasih kepada Mohd Anuar Bukhari 43, seorang pekerja am yang bertugas mencuci longkang dan menemui puluhan guni kitab suci al Quran yang dibuang oleh sebuah syarikat kitar semula dalam longkang di Seremban. Insan yang mulia seperti ini ada dan Allah masih wujudkan manusia seperti ini lagi.
Kita di Malaysia bukan sahaja longgar dari semua segi tentang Islam dan pemeliharaan serta pemuliharaan hak2 Islam, walaupun kita diberi kuasa dan berkuasa, tapi ini adalah iktibar betapa kita cuai dan menggambarkan sambil lewanya kita dengan hak dan kesucian Islam. waktu ini maka banyaklah pihak menyalahkan satu sama lain. Sebenarnya semua kita bersalah bermula dari yang diperintah dan yang memerintah.
Perisitiwa di atas adalah gambaran yang paling menyayat hati. Usahlah kita bertanya kenapa dan mengapa Al Quran dikitar dan dicampak sedemikian rupa. INi memaparkan tuan punya syaraikat kitar semula tak sanggup untuk kitar (tentulah apek punya kilang kitar) dah gitu, maka dia sendiri tak sanggup. Bangsatnya kita....... orang Islam ?

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) kesal kerana Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) mengambil 10 guni al-Quran yang ditemui di sebuah syarikat kitar semula di Masjid Sikamat tanpa pengetahuan mereka.

Sepasukan pegawai JHEAINS sepatutnya menjalankan pemeriksaan terhadap kitab suci itu kira-kira jam 9 pagi semalam selepas ia kering sepenuhnya.Bagaimanapun, sebaik tiba di Masjid Sikamat, mereka dimaklumkan oleh imam masjid berkenaan bahawa pihak KKDN sudah mengambil semua al-Quran itu.
Jurucakap JHEAINS, perkara itu berlaku tanpa pengetahuan mereka sedangkan siasatan masih dijalankan untuk mengesan pemilik kitab suci terbabit.“Kami akan mendapatkan penjelasan KKDN esok kerana kes ini masih dalam siaasatan kami,” katanya yang dihubungi, semalam.Harian Metro Selasa lalu melaporkan seorang pekerja sambilan terkejut apabila menemui berpuluh-puluh al-Quran dalam keadaan menyedihkan di sebuah syarikat kitar semula kertas di Jalan Sikamat di sini.Kitab suci itu ditemui Mohd Anuar Bukhari, 43, ketika sedang membersihkan kawasan longkang di situ.Tinjauan pihak berkuasa agama selepas menerima aduan itu juga menemui berpuluh naskhah al-Quran dalam keadaan sudah hancur akibat terendam lama di dalam longkang ditindih kertas serta papan buruk, terkoyak dan berlumpur
Abah ...... beginikah nasib kita pada masa akan datang

No comments: