Monday, December 11, 2006

Adil Atau Tak Adil Penjawat awam DG41 dengan Guru DG41 ?

Hari ini, dalam ruangan surat Pembaca seorang pengadu yang menamakan ibu pertiwi. Luahkan perasaan tak puashati kerana guru2 DG41 yang mengajar di sekolah rendah tak sesuai, Tambahnya, kalau dengan kelulusan DG41 peringkat jabatan lain dah tentu hak seorang ni pimpin daerah iaitu boleh jadi DO, jawatan glomur. Oleh kerana dia guru maka duduk tengah padang tak ada kerani pembantu2 lain, dia sekadar tadbir padang (ko kurikulum) dengan anak2 murid aje. gajinya sama DO. Gitulah kot tafsiran penulis
Katanya lagi, sekarang ni guru manja dan dimanjakan asyik2 minta imbuahan, naik gaji, gitulah kot kerja tak seberapa. Katanya lagi, duduk quarters macam pangsapuri pulak tu. Dia ni tak baca pekeliling kot , dah kalau DG41 kelas mana dapat dan tuntutan2 lain spt arahan bertulis daripada JPA.
Kalau nak bagi respon banyaklah kita, boleh beri alasan. memang guru nampak di mata senang, macamlah kita nampak orang berenang dalam air khusunya la ni kat Sukan Asia, orang diluar kolam renang tu macam2 kata, cepatlah, lajulah, ada orang nak potong awaklah, itu kata perangsang. bagi yang kutuk pulak dia ni tak cukup latihan ke, lembab betulah, harapkan gaya aje, boleh kalah dengan negara itu dan ini. macam2 orang nak kata. Maka pendek kata hinggakan tak terkata2lah kita untuk berkata2.
Apa pun terima kasih kepada ibu pertiwi, yang nampak perihatin. Tapi apa pun kita ibarat anak jika ayah kita nampak anak tu rajin, pandai, dengar kata, buat sokmo apa yang di suruh. maka sebagai ayah yang perihatin dia akan kesian bila anak dia mengadu nak mintak itu dan mintak ini.
Maka ibu Pertiwi kena jadilah penasihat yang baik kat ayah. Jangan ibu pertiwi asyik berleter aje. nanti anak2 cemuih dan meluat. Tak gitu....
Abah.... gini sokmo

No comments: