Monday, December 11, 2006

Kira atau berkira ?

Selepas NUTP dibelasah, maka hari ini, keluarlah kenyataan berhemat oleh SU Agong NUTP, lebih natural dan tidak membela antara kumpulan profesional yang diwakilinya. Lihat paparan jika betul sebagaimana yang dilaporkan ..
Yuran aksesori: Rujuk sekolah
KUALA LUMPUR 10 Dis. – Ibu bapa diingatkan supaya merujuk kepada pihak sekolah sekiranya dikenakan ‘yuran aksesori’ terlalu tinggi sehingga membebankan mereka. Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, ingatan itu diberikan agar ibu bapa mendapat penjelasan terperinci daripada pihak sekolah berhubung bayaran yuran tersebut.

Katanya, kadar itu yang dikenakan adalah berbeza mengikut sekolah berdasarkan persetujuan pihak sekolah dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). “Kadar yuran aksesori yang dikenakan meliputi pembelian pelbagai peralatan termasuk buku tulis, pakaian sukan, yuran PIBG, lencana dan sebagainya berbeza mengikut sekolah tertentu termasuk sekolah berasrama penuh.

“Oleh itu, mereka (ibu bapa) perlu mendapatkan penjelasan daripada pihak sekolah sekiranya mendapati yuran yang dikenakan tinggi. “Ini kerana, kita tidak mahu ibu bapa keliru kerana kutipan dibuat berasaskan persetujuan daripada PIBG yang mewakili ibu bapa,’’ katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas rungutan ibu bapa berhubung kadar bayaran aksesori yang didakwa meningkat dari setahun ke setahun. Yim Pheng turut menyarankan agar ibu bapa mengadakan perbincangan dengan PIBG terlebih dahulu sekiranya terdapat sebarang masalah berhubung hal-hal yang membabitkan persekolahan anak mereka.
Apapun bagi penulis betapa, kita 'berkira'nya terhadap pendidikan anak-anak kita. Sebenarnya penulis faham , kerana penulis pun ada ramai anak bersekolah. Seingat penulis oleh kerana zaman sudah berubah, kerana negara kitapun nak menduniakan taraf pendidikan kita, berserta bawah dasar liberalisasi pendidikan, dengan nilai ttambah masyarakat Malaysia berminda kelas pertama, maka tidaklah benda ini jadi persoal besar yang mahu diperdebatkan, kerana ada benda2 besar yang perlu kita tangani dan buat perubahan. Jika sekadar jerit, hantar memo, derdemo sana sini tak cukup. Kita kena berani buat perubahan jika mahukan sesuatu perubahan. Maksudnya gembelengan seluruh rakyat mengatakan tidak dengan dasar yang dilaksanakan, jika bertempik sana sini tak jadi apo!!!.
Bagi penulis, memang ada sekolah terutama di bandar2 besar berlumba2 , dari segi kutipan yuran aksosori ni, Ini kerana sasaran dan penekanan pihak di atas bukan diukur pada nilai kemanusiaan, tetapi nilai angka, yakni sasaran utama adalah cemerlang akademik dengan iringan angka, sebagaimana dirancang dan disasar. Oleh kerana dasar sejak zaman berzaman memberi penekanan orentasi pepepriksaan, maka tak salahlah pihak sekolah membuat perancangan. Soalnya, jika ibubapa tak sanggup gunakan jalan lebuhraya maka gunakanlah jalan persekutuan kerana di situ tiada tol. Bukan maksud penulis guru2 kutip tol. tapi itulah budaya saingan dan persaingan sekolah2 dibandar besar, berbanding sekolah di Baling atau Jeli.
Oleh kerana penulis juga terlibat mendidik di sekolah majoriti berbangsa Cina. Maka sikap dan budaya kita soal pendidikan pelbagai. masyarakat Cina pun bersungut juga, tapi kalau aksoseri itu tidak beri manfaat kat anak dia, jika buku kerja itu dibeli adakah cikgu buat atau tidak, kena habiskan, mahu disemak atau ada tanda guru semak. Jika semua perkara di atas, tiada dia akan bising, datang ke sekolah terus bising buat komplen terus kepada pengetua. Sikap pengrusan pula kebetualan ketua penulis seorang Cina, lain budaya urus. Jika kakitangan tak betul terus tegur secara berdepan, tidak ada sindir2 dalam mesyuarat. Esok boleh duduk semeja dan belanja kita teh lagi, walaupun hari semalam beria2 bertekak atau berperang. Sikap kita pula dengan bangsa ini atau sesama bangsa dia lain, tak ada pun perasaan denadam atau berasa hati, tak simpan lama.
Berbalik kita dengan, yuran tambahan masa kini tak serupa zaman kita bersekolah zaman 1960an, atau 1970an. Kini semua berbeda pak ? nasi lemak mana ada 20 sen bah, lekeh2 RM1.00 weh. jadi kita kita semua kena belajar kira dan jangan berkira. Penulis datang daripada negeri pantai Barat, zaman penulis bersekolah selalulah beli ais krim ke, buah potong ke, kat apek kalau di bandaraya Ipoh, beca roda tiga ni banyak dah jadi satu fenomena biasa kat kawasan luar pintu sekolah, dia orang ni kalu kita rajin selidik dan tanya, ada ramai anak, anak2 bila ditanya tentu dicakap sekolah, sekolahnya tentulah kat Canada, Australia, London dan NZ. Apasal apek mau jual ini air, dia jawab mau sara anak, ajdi dia kata buat kerja ni hampir 20 tahun, dan macam2.
Maknanya budaya kira dan berkira2 masyarakat ini berbeda dengan budaya kira dan berkira2 masyarakat kita. Kita lebih selesa tukar aseosari rumah bila sambut raya dengan belanjanya tak kecil angkanya, beli dan lengkapkan set karakoke untuk melakak tak apa, alat ganti dan sport rim kereta biasa aje, topup hanphone, handphone bertukar ganti , lagi ape... pendekata macam2lah
Abah..... berkira nak buat amal dan amali

No comments: