Tuesday, September 25, 2012

Bubar DUN Berasingan Adalah Pendidikan Politik Dari PR: Aziz Bari


Cadangan Selangor pendidikan politik yang baik

Bashir Ishak,25 Sep 2012
(Aziz Bari berucap dalam Wacana Perlembagaan Malaysia dekat sini)

KANGAR: Cadangan kerajaan Selangor untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) berasingan dari pada parlimen merupakan suatu pendidikan politik yang baik ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat kata pakar perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari.

Bekas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa itu menjelaskan bahawa hak membubarkan DUN adalah tertakluk kepada kuasa pemerintah negeri.

Aziz dipercayai mengulas cadangan kerajaan negeri Selangor untuk mengadakan pilihan raya berasingan dengan Pusat ekoran tidak berpuashati dengan daftar pemilih yang ada.

Selangor mendapat penambahan pemilih baru yang ketara iaitu sebanyak 480,000 kemasukan ke dalam daftar pemilih di negeri itu berbanding daftar pemilih 2008.

Selangor bercadang untuk melihat setakat mana perjalanan PRU 13 peringkat pusat sebelum mengadakan pilihan raya peringkat negeri.

"Tak ada masalah untuk bubar DUN secara berasingan, cuma yang jadi masalahnya ialah SPR itu sendiri yang lebih-lebih.

"Hak negeri untuk bubarkan DUN terletak kepada Sultan atau Yang Dipertua Negeri.

"Bagi saya cadangan ini adalah suatu bentuk pendidikan tidak formal yang memberikan kefahaman kepada rakyat.

"Bila ada perkara macam ni barulah orang-orang Umno sendiri pun faham bahawa perkara ini tak ada kena mengena langsung pun dengan Perdana Menteri atau Yang DiPertuan Agong yang mana bila pembubaran parlimen di peringkat pusat maka di negeri pun kena bubar," jelasnya.

Dr Aziz berkata demikian menjawab soalan peserta dalm program Wacana Perlembagaan Malaysia anjuran Institute fo Democracy and Economic Affairs (IDEAS) yang diadakan di Hotel Seri Malysia dekat sini Sabtu lalu.

No comments: