Saturday, July 11, 2009

PPSMI minta kekal dimasuhkan 2012 ?

Isu PPSMI iaitu pengajaran BM dalam displin sains dan matematik sudah selesai, sasarannya 1012. Kita setuju dan akur dengan pendirian kerajaan iaitu memansuhkan PPSMI pada 2012. PPSMI mula diperkenalkan secara mengejut dan mendadak pada 2003, hasil daripada komitemen dan kemarahan Dr M iaitu PM waktu itu atas beberapa orang pegawai semasa mengikuti rombongan beliau ke luar negara. Prestasi para pegawai PTD mungkin graduasi IPTA dalam negara itu menyebabkan Dr M nekad mahu dua displin ilmu ini diajar dalam BI.

Kita juga mungkin persoal kenapa dua subjek ini sahaja , mengapa tidak sepenuhnya. Dalam kaedah apa-apa pun orang biasa tidak masuk suku, setengah, sekerat tetapi masuk semua iaitu penuh/ bulat-bulat. Masuk dan amalkan Islam sepenuhnya. Justeru hasil daripada sekerat maka itulah hasil yang kita dapat.

Zaman penghujung kekuasaan Pak Lah gerakan atau aktivis memmansuhkan PPSMI dalam dua displin ilmu digerakkan. Gerakan Pemansuhan PPSMI mendapat sokongan rakyat, himpunan demi himpunan, wacana demi wacana, setiap malam pula PAS membawa isu ini di pentas-pentas ceramah yang akhir membuka mata ahli dan pakar-pakar bahasa, ahli budayawan, Sasterawan Negara (SN). Nota terakhir SN sanggup serahkan kembali anugerah negara itu kembali demi mempertanahkan bahasa ibunda mereka. Meereka memberi kata dua tempohnya Julai ini hendaklah kerajaan membuat keputusan. Akhirnya kerajaan akur dan beberapa hari kelmarin TPM selaku Menteri pelajaran membuat pengumuman PPSMI dimasuhkan pada 2012, Hujahnya yang berlapik lambat kerana memerlukan jarak 'landing' aligment yang betul. Persiapan menamatkan itu mahu ditamatkan secara cermat. Tindakan berhati-hati dan cermat ini kita hargai.

Masalahnya kini, mantan PM Dr M dan konco-konco yang 'berlemak' dengan mengagungkan bahasa Inggeris bergerak membantah. Entahlah samada bantahan Dr M akan mempengaruhi keputusan kabinet. Kerana dibimbangi Dr M adalah mentor kepada PM dan TPM. Aapa-apa sahaja keputusan sekarang adalah di tangan Najib Razak. Dalam hal ini kita mahukan Najib ada ketegasan, menyanggah kemahuan Dr M. Sebab kelemahan Najib adalah ada dibeberapa tempat, walaupun beliau adalah antara PM yang 'terhebat' lahir di Malaysia.

Gerakan mahu pertahankan PPSMI Dr M dibuat melalui blognya yang mana poll pada hari ini mencecah katanya 85 % undi supaya kekalkan PPSMI. namun ini bukanlah gambaran undian sebenar kerana Pak Cik Hamid di Sg Kemehal Bera tidak mengundi, Pak Lah di Felda Keratong 7 tidak mengundi. pak Cik Hashim di Sungkai Perak tidak juga undi. Tetapi pengunjung blog Dr M ada;ah orang-orang yang suka akan pemikirannya. penulis sendiri hanya beberapa kali sahaj mengunjung blog Dr M

No comments: