Wednesday, July 08, 2009

Menek Urai: UMNO kata nak kempen berhemah ?

Manek Urai dan kempen. PM najib cuba memberi nilai baru dan pendekatan baru, lebih beradab dan lunak. Beliau menyarankan dan minta cara kempen UMNO akan lebih beradab tiada lagi cercaan melampau kepada lawan. Saranan beliau bersambut, Cikgu Wan Rahim selaku pengarah jentera Pilihanraya PAS menyambut dengan tangan terbuka.

Walaupun saranan itu baik, UMNO dan para penceramah UMNO nampaknya mahu berubah, tetapi selagi dia bernama UMNO maka tetaplah UMNO, dengan perangai lama, kelaku lama dan cara lama. Terbaru media sendiri melaporkan bahawa UMNO memperlekehkan Fauzi yang dikatakan 'tiada pendidikan' sebermula lagi awal lagi UMNO 'sudah menyerang' Fauzi dengan menimbul dan membangkitkan soal latar belakang pendidikan keduanya sebagai perbandingan. Calon PAS hanya sekadar berkelulusan ala kadar rendah , cuma seorang penjual ikan sahaja di Kuala Krai. Berbanding dengan calon UMNO yang ditawarkan kepada rakyat seorang berkelulusan tinggi. Tingginya kelulusan calon UMNO itu adalh tinggi. Inilah yeng mereka perlekehkan sepanjang masa kempen termasuklah dalam akhbar-akhbar arus perdana terutama yang berbahasa Melayu.

Berbalik kita dengan UMNo dan kempen, sememanglah diri UMNO mereka terlalu banyak sangat berjanji, membuat janji, berjanjikan, menjanjikan dalam agenda UMNO, masyarakat dan negara. Ini menyebabkan janji-janji mereka semacam retorik dan 'halua mulut sahaja' atau 'pemanis mulut sahaja'. Inilah UMNO dan itulah pemimpin UMNO. Sebab mereka mudah lupa....

No comments: