Monday, February 12, 2007

Semua guru-guru amat mengalu-alukan langkah kerajaan hendak menambah elaun insentif (RM500 hingga RM1,500) kepada guru-guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman.Jika benar bagai dilaporkan. Kita tidak usahlah menjelaskan apa-apa yang semua sudah jelas ,terlalu banyak yang mereka ini sudah korbankan.

Kita boleh bayangkan jika anda seorang guru dan ditugaskan mengajar di tempat-tempat seperti Bario atau Ba'kelalan di Sarawak. Bario terpencil dan hanya boleh sampai melalui udara. Barang keperluan mahal. Ba'kelalan pula kena naik pacuan empat roda selama lima jam. Pada hari hujan, tidak boleh sampai.Banyak lagi tempat terpencil seperti itu. Guru-guru terpaksa berkhidmat dalam keadaan hidup yang serba kekurangan. Maka sememangnya wajar mereka diberikan insentif yang setimpal dengan kepayahan yang dilalui.

Betul, mereka perlu berkorban untuk mendidik anak bangsa. Tapi mereka juga ada kehidupan yang perlu dibina.Membawa guru-guru berkualiti ke pedalaman sudah menjadi satu perkara perlu ke arah merapatkan jurang antara sekolah bandar dengan sekolah luar bandar dari segi mutu kemudahan dan tenaga pengajar.Anak-anak kita berhak mendapat kemudahan pelajaran sama rata, tidak kira di mana mereka berada.

No comments: