Wednesday, December 13, 2006

jangan letakkan guru dikandang orang salah

Guru pukul calon SPM......
Begitulah nasib guru, dikandangkan dalam kandang orang salah dan memang nampak bersalah. Melalui pemberitaan seumpama ini... cuba amati

KOTA BHARU: Seorang calon yang memakai jeans ketika menduduki hari terakhir Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mendakwa dipukul guru disiplin di sebuah sekolah di Pengkalan Chepa, dekat sini.

Kejadian berlaku selepas pelajar berusia 17 tahun itu dipanggil guru terbabit ketika hadir ke sekolah dengan pakaian itu, kira-kira jam 10.30 pagi, Jumaat lalu. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mazlan Lazim, berkata sebaik mangsa menghampiri guru terbabit, dia kemudian dipukul beberapa kali di kepala. Menurutnya, mangsa mengalami sakit di kepala sebelum pulang memberitahu ibu bapanya mengenai kejadian berkenaan. “Mangsa kemudian membuat laporan laporan polis mengenai kejadian itu dan dirujuk untuk rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).“Siasatan akan dilakukan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan dengan sengaja,” katanya, di sini, semalam.Dia berkata, pihaknya akan memanggil guru berusia 38 tahun itu bagi membantu siasatan.
Kita amat perlukan media, memang media berperanan menjatuhkan mana2 pihak yang dihajati dan menaikkan mana2 pihak yang senangi.
Prespektif dan tanggapan orang, dengan pemberitaan seperti di atas, sebenarnya satu bentuk semaikan kebencian yang cuba ditanam dalam minda masyarakat dan membawa mereka semakin membenci guru dan profesioon penrguruan itu sendiri.
walaupun atas apa alasan, pemberitaan seperti di atas mengundang perasaan benci masyarakat, anggap guru brutul macam samseng, memukul tak tentu hal, tanpa kira kesalahan. Sepatut media hendaklah cermat dan selidiki dan baru ditulis berita tersebut.
Kesalahan memakai seluar jeans, sebenarnya guru disiplin berkenaan cuba melaksanakan tugasnya. Bagaimana polis dalam melaksanakan penguatkuasaan undang2 baik jalanraya dan sebagainya. Para pelajar sudah tentu arif selagi mereka bergelar pelajar mereka harus patuh dengan peraturan2 sekolah. Pada setiap tahun pelajar sebelum masuk ditaklimatkan tentang peraturan dan displin termasuklah dalam soal pakaian.
Lagi pun kita secara etika berurusan dipejabat jika sensitif sikit , adakah kita terima apek yang berseluar pendek. maka kita gayat juga tengok amoi berseluar pendek berurusan dengan pejabat2 kerajaan, hatta di kawasan2 industri dan swasta jarang kita lihat tok pek - tok pek berpakaian tidak formal, kecuali pakaian kerja berat dia oranglah.
Ibubapa pula siap dengan naik angin, atau dah memang jenis berangin terus buat laporan polis dan hebahkan kepada media, lepaskan geram dia. Kita tak salahkan pelajar dan ibubapa nya seratus peratus. Mungkin juga cikgu berkenaan juga jenis brutul dan jenis angin satu badan daa... payah nak control, main belasah aje. hah.. yang gitu patut diajarlah, penulis sokong, tapi mana ada guru brutul yang tak dak pertimbangan,kebiasaan guru ada presedur soal siasat juga, tak kan bertindak melulu tak tentu kalu...gitu, payah kes baran macam tu.
Maka marilah kita sama2 bina dan berilah sokongan martabatkan institusi perguruan, bukannya penulis suruh puji dan bodek sokmo guru2, tapi biarlah kita rasional dan bantu agar dengan keikhlasan semua pihak, agar kita dapat memartabatkan insan dan keinsanan dalam membentuk modal insan pada era Islam hadhari ini.
Abah.... berdisiplin juga

No comments: