Tuesday, December 12, 2006

Cermin Diri dan Masa Depan Kita Guana ?

Atas alasan Pembangunan dan keuntungan ekonomi wilayah Johor akan dibangunkan secara bersama dengan Singapura, dinamakan projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Selatan Johor.
'Penyerahan' wilayah umpama rakyat Palestine menjual tanah kepada Yahudi Israel nampaknya akan mengualngi sejarah. Walaupun atas apa alasan sekalipun, projek akan berjalan dan dilaksanakan , laungan rakyat dan kebimbangan kesan jangkapanjang tidak diambil kira yang penting kepuasan, keuntungan ekonomilah yang jadi ukuran, rakyat dan golongan cerdikpandai , para pengkaji serta penganalisa yang ragui cara dan kaedah kerjasama WPI dibangunkan dikesampingkan pandangan mereka, demi negara sanggahan mereka dibakulsampahkan.
Isu ini adalah lebih berat dari pengajaran sains dan matematik dalam BI, nampak kerajaan tidak serik isu jambatan dan Tambak Johor tak selesai, kes air yang menjelang 2060 baru boleh dikaji semula. Walau apa pun alasan dan terma2 perjanjian dimeterai, berdasarkan trak rekod jenis kerajaan yang ada sekarang, kita tidak jamin akan dapat twin-twin situation, dan trak rekod yang ada kerajaan sekarang gagal memepertahankan hak rakyat, hak kepentingan umum dan hak negara. Yang ada adalah hak perut dan tembolok mereka. Usahlah kita percaya dengan janji2 manis lain, semua itu adalah palsu belaka.
Masa akan menentukan, maka kita tunggulah sejarah akan lakarkan dan berikan jawapan, yang dijangkakan kesan jangkapanjang cukup mengerunkan. Perisitiwa kita lepaskan Singapura, akhirnya Singapura jadi duri dalam daging, hidup berjiran, hak negara berdaulat jadi tentulah dia boleh rencana dan rancangkan apa dia mahu dan dengan siapa dia nak berkawan.
malaysia tunggu masa, ibarat cerita burung kedidi atas batang menyusur Sg pahang dari hulu K Lipis hilir ke Pekan, ini arah aliran air Sg Pahang, menumpang atas batang balak, atas batang balak dia dapatlah patuk dan cari makanan ulat, burung kedidi ni puashatilah, sepanjang perjalanan Sg Pahang , burung kedidi macam2 jumpa melihatlah pembangunan tepi2 Sg Pahang, dia tengoklah mula hutan belantara, bertemu orang2 yang tinggal ditebing2 sg pahang, selepas itu dapatlah tengok bangunan2, menara KLCC, dia sekadar bangga aje..oh hebat wah cantik, oh besar.. akhir cerita batang balak hanyut dan sampai ke muara di Pekan bertemu laut iaitu Laut China Selatan, maka nak tak nak balak tadi dah nak masuk laut takkan dia nak tunggu, maka terbanglah burung kedidi tadi tak ke mana, carilah lagi atas batang mana pula nak hinggap.
Inilah ibarat kita, di Malaysia orang bangunkan WPI esok kita berputih mata, macam mana Pulau Batu Putih jatuh ke tangan Singapura. Ia menjadi lipatan sejarah dan kita sekadar boleh mengenang dan mencap bibir saja, oh pulau batu putih, kalau..ini, lepas itu kalau git...masa ini dah tak dak kalau dah la....
Abah...ucapkan sayonara, kita dijajah tah kali ke berapa hah

No comments: