Tuesday, February 26, 2013

Jom Pakat Ubah, inilah masanya !

Macam-macamlah pulak ? Sejak bila pula dalam manifesto parti kena letakkan bajet kewangan dari dan ke mana wang mahu dibelanjakan.

Inilah tahap pemikiran menteri kabinet sekarang ? Nak bercakap sampai kehabisan modal dan hujah. Semakin lama semakin meracau sangat pilihanraya semakin tidak keruan menteri UmnoBn. Jem dan sesak memikirkan bagaimana mahu menidakkan apa yang sedang dan akan dijanjikan oleh kerajaan yang bakal menanti.

Masing-masing berlumba-lumba mengulas, agar dapat perhatian menjadi pahlawan atau pangeran di mata PM. Harapan dan niat agar PM 1Malaysia akan letakkan dalam senarai kabinet bayangan.

Kita masih ingat satu masa dulu dikala pembangkang hanya PAs dan DAP yang duduk serta lawan secara asing-asing mu mu dan aku aku. Menteri UmnoBn tidaklah pelik sangat, tetapi kini membukaa mata masing-masing. Semua kerana kedudukan mereka sudah terancam dan diancam.

Inilah namanya rahmat perjuangan, yang dihasilkan dengan kesabaran terhadap perjuangan ini. Yang penting adalah sabar dan sentiasa sabar dan teruskan kerja. Matlamat akhir Umno Bn jatuh.

Oleh itu, jomlah kita pakat-pakat UBAH



Manifesto Pembangkang Tidak Nyatakan Wang Untuk Melaksanakan Program Datang Dari Mana

PETALING JAYA: Manifesto Pakatan Rakyat (PR) lebih bersifat populis, tidak terperinci serta mustahil untuk dilaksanakan.
Selain mencabar pembangkang agar mendedahkan kaedah perlaksanaan manifesto mereka, pengundi juga diingatkan bahawa banyak janji pembangkang pada pilihan raya 2008 gagal dilaksanakan.
Ketua Pemuda Barisan Nasional (BN), Khairy Jamaluddin berkata, tiada makna bagi pembangkang untuk membuat janji baru kerana mereka gagal memenuhi kebanyakkan manifesto yang lalu.
"Menteri Besar Selangor pernah berkata bahawa 'manifesto bukanlah janji'. Jadi, apa jua manifesto yang dibuat Pakatan Rakyat adalah tidak bernilai," katanya menerusi Twitter pada Isnin.
Antara manifesto pembangkang ialah untuk meningkatkan pendapatan isi rumah minimum sebanyak RM4,000 dalam tahun pertama selepas berkuasa, mengeluarkan sejuta pekerja asing dalam tempoh lima tahun, menaikkan gaji minimum kepada RM1,100 dan menghentikan loji nadir bumi Lynas di Gebeng.
Pembangkang juga merancang untuk menurunkan harga bahan api dan tarif elektrik, membatalkan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
Sementara itu Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Shabery Cheek berkata, dasar-dasar tertentu dalam manifesto seperti kenaikan RM200 dalam gaji minimum akan mempunyai kesan negatif ke atas ekonomi.
Beliau juga menegaskan bahawa majikan pada tahap ini turut mempunyai masalah menyesuaikan dasar gaji minimum semasa sebanyak RM900.
Setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyediakan butir-butir terperinci tentang bagaimana rancangan mereka untuk melaksanakan manifesto tersebut.
"Mereka boleh menjanjikan bulan dan bintang tetapi satu perkara yang mereka gagal untuk menjelaskan bagaimana mereka akan mendapatkan wang bagi membiayai janji-janji mereka."
Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong menyifatkan manifesto pembangkang sebagai 'retorik dan gimik pilihan raya', sambil menambah bahawa pihak pembangkang tidak mempunyai satu model ekonomi untuk menjana pendapatan berterusan bagi memenuhi janji mereka.
Selain itu, timbalannya Datuk Dr Mah Hang Soon berkata, nasib rakyat Selangor adalah bukti bahawa manifesto pembangkang hanya untuk 'memancing undi'.
Ketua Wanita MCA, Datuk Yu Chok Tow mencabar kerajaan negeri Selangor untuk menunaikan janji pemberian RM100 kepada ibu tunggal dalam manifesto terakhir sebelum bercakap tentang manifesto baru.

No comments: