Monday, May 28, 2012

PRU13 : Kerajaan wajib ditukar

CUEPACS atau Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam semacam bagi tekanan saja dekat kerajaan. Dakwaan CUEPACS sejumlah 60 peratus kakitangan awam tidak mampu memiliki rumah kerana gaji mereka kecil dengan harga rumah pula terlalu amat  tinggi terutama di Lembah Klang.

Bagi kita, kini trend baru yang sihat dalam segmen masyarakat, dapat dilihat yang mana selama hari ini sistem penyampian maklumat kepada kerajaan gagal disampaikan. Dengan kerajaan menyangka semunya sudah cukup dan bagus bagi rakyat.

Benarlah sebagaimana kata Pak Lah PM yang disingkirkan Malaysia terlalu menumpukan pembangunan fizikal dengan membangunkan pula projek-projek fizikal mega dan amat berbangga di atas perkembangan berkenaan.

Walhal pembangunan fizikal kepada rakyat teramai terbai dan diabaikan. Justeru itulah sebabnya kini pakatan pembangkang memperjuangkan perkara berkenaan supaya rakyat dapat dibela 

Maknanya perjuangan Pakatan Rakyat (PR) nampak mulai dimengertikan betapa kebebasan bersuara adalah sesuatu yang penting dalam menyuarakan hak mereka.

Meminta dan menyuarakan sesuatu hak dan keperluan adalah tidaklah satu perbuatan yang melampau. Ini kerana seumpama tuan dengan hambanya. Rakyat dan kerajaan, pekerja dengan majikan. 

Minta adalah lazim bagi seorang pekerja kepada majikan. Contoh seorang pekerja mahu bercuti. Dia mestilah memohon kepada pihak majikannya. Maka barulah majikan itu tahu bahawa pekerjanya mahu bercuti.

Begitu juga dengan kerajaan jangan memekak kan telinga dan rintihan kakitangan nya sendiri gagal didengari, apatah rakyat teramai



Ramai penjawat awam tak mampu beli rumah


MACHANG - Kongres Kesatuan Sekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mendapati, kira-kira 60 peratus penjawat awam yang berpendapatan bawah RM3,000 sebulan, terutamanya di Lembah Klang tidak mampu memiliki rumah sendiri.
Setiausaha Kewangan Cuepacs, Jaapar Mansor berkata, fenomena itu akan berterusan jika kerajaan tidak mengambil langkah tertentu, termasuk mengurangkan kadar faedah pinjaman dan menaikkan gaji kakitangan awam terbabit.
"Kadar faedah pinjaman perumahan empat peratus yang dikenakan institusi kewangan ke atas penjawat awam pada masa ini wajar diturunkan kepada satu peratus," katanya kepada Bernama di sini semalam.

No comments: