Sunday, June 20, 2010

Puji dan kata biar bertempat ?

Kelmarin penulis membaca rencana tulisan Jamhariah Jaafar dalam BH terhadap Muktamar PAS 56 di Putik Kota Bharu Kelantan. Entahlah mungkin arahan tugasan beliau kali ini terkena ke muktamar PAS bukan ke Perhimpunan Agung Umno Apco. Antara amarahnya dan geramnya beliau kepada PAS kerana kerjaan utama PAS sepanjang muktamar ini adalah sarat semua perwakilan seia sekata kerja utama mereka kait, sindir dan hentam serta 'mengutuk' Umno Apco. Tambah beliau tiada sesuatu idea yang dapat beliau kutip hasil daripada muktamar tersebut. Sedap muktamar PAS tiadalah sesedap beliau menikmati makanan pagi di Pasar Siti Khadijah sahaja.


Bagi kita orang politik seperti biasa agenda utama dalam politik ialah musuh politik. Maka bagi mengalahkan musuh maka pelbagai cara kaedah dan cara gaya mestilah kita lemahkan. Mana ada di dunia musuh politik dapat memuji-muji musuh politiknya. Jika ia berbanyak memuji maka lebaih baiklah dia masuk bergabung dengan musuhnya kerana antara mereka sudah tidak ada perbedaan, tiada pertentangan dan percanggahan kepentingan.

Dalam hal kutuk mengutuk Umno, sepatah kata Tuan Guru semasa jawaban balas kepada Ketua Pembangkang DUN Kelantan waktu itu Dato Anuar Musa. Demo baru kawe kata sekali je, dah terasa, yang demo kata ke kawe puluh tahun kawe ta terasa', tambah tuan guru di sambut dengan tepukan gamat penyokong di dewan .

Malah bagi kita Jamhariah apa yang media tidak kata kepada PAS dalam media. Minta Jamhariah lihat kutukan laporan media terhadap PAS hari ini sahaja. Baca rencana Utusan Malaysia hari ini, bacalah juga akhbar BH majikan Jamhariah.

Oleh itu, cermin cerminlah diri, datang ke muktamar PAS. Mahukan semua perwakilan dan pemimpin PAS memuji Umno Apco. Mana ada jalan. Cubalah saudari ke Perhimpunan Agong Umno ada mereka mahu puji PAS ?


No comments: