Monday, August 24, 2009

PR : kena berhat-hati masa depan

Kita bersetuju dengan pandangan bahawa PAS perlu menerajui Pakatan Rakyat (PR). Ini rentetan terkini ADUN Lunas yang 'keluar' Pakatan. Walapun kita tahun ADUN Lunas keluar kerana ada sederet masalah peribadi , hal ini hanya difahami oleh pimpinan dan kepimpinan Pakatan Rakyat sahaja.

Bagi sesetengah pengundi yang memberikan kemenangan ke atas PR , mereka tidak faham sepak terjang UMNO. Sememangnya kita kena akui 'hebat' UMNO berjaya mentarbiyyah sesiapa sahaja yang dikehendaki dengan ugutan itu ini sehingga boleh 'mengubah' pendirian seseorang.

Kini yang jadi masalah PR adalah wakil-wakil rakyatnya. Penulis berkesempatan bertanya kabar membuat reponden rambang dengan mereka yang 'tidak minat berpolitik'. Rata-rata bersetuju PKR paling banyak masalah dan membuat masalah dalam kerajaan PR. Paling sedikit adalah PAS katanya. Anwar katanya terlalu mempercayai orang bawah dengan meletakkan calon-calon secara semberono tempoh hari Anwar dilihat gagal membendung dan memperkasakan parti baru yang ditubuhkan. Para pembantu Anwar gagal mendidik dan mentarbiyyah anak-anak buah Anwar kerana faktor kepelbagaiann dalam PKR. Tetapi apa pun beliau kagum Anwar berjaya membuat satu 'lonjakan' yang cukup hebat kepada rakyat. Hal ini sukar dibuat oleh mana-mana pemimpin sedekad dengannya.

Justeru pesannya rakyat kini mempunyai persepsi buruk terhadap PR. Tetapi ahli-ahli PR terlalu berkeyakinan sangat PR akan memerintah Malaysia pada PRU 13. Tambah beliau ramai wakil-wakil rakyat PR gagal menunjukkan prestasi yang baik. Ini pimpinan PR kena akui, penialian bersifat subjektif, tetapi apa pun kebanyakkan wakil rakyat PR gagal memberi khidmat kepada rakyat.


No comments: