Monday, July 06, 2009

Kg Buah Pala: PAS Pulau Pinang syabas

Dalam pengajian ilmu kenegaraan. Amalan doktrin pengasingan kuasa yang Malaysia gunapakai mengikut sistem Persekutuan. Iaitu negeri-negeri lebih daripada satu digabung-gabungkan. Melalui kaedah pengasingan kuasa ini tiga komponen perundangan, kehakiman dan pentadbiran juga diasing-asingkan. Tujuan adalah bagi mengelak penyalahgunaan kuasa, mengelak penyelewengan kuasa, mahukan pelarasan pentadbiran dan tidak mahu berlaku pertindihan dalam ketiga-tiga aspek di atas. Manakala anatara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri ada senarai-senarai negeri , senarai persekutuan dan senarai bersama. Di mana diagih-agihkan bidang kekuasaan bagi keduanya dan dimaktubkan dalam perlembagaan negara.

Maka dalam senarai negeri yang utama dan besar adalah soal tanah, perhutanan, pertanian dll menjadi tanggungjawab sepenuhnya negeri bukan kerajaan persekutuan. Merujuk kes Kg Buah Pala yang dituntut oleh pemaju High Chaparral yang nilaiannya jutaan ringgit dengan keluasa 6.7 ekar dalam negeri Pulau Pinang adalah menjadi tanggungjawab negeri sepenuhnya atas apa keputusan dan tidnakannya.

Tindakan KM Pulau Pinang Lim Guan Eng memohon kerajaan Persekutuan supaya tolong bantu membeli tanah tersebut daripada pihak pemaju adalah sekadar 'rayuan' dan permohonan untuk meminta tolong. Kita kira KM Pulau Pinang sudah tahu dan faham akan peranan dan bidangkuasanya.

Nah, hari ini jelas-jelaslah Najib Razak selaku bapa Malaysia sebagai PM Malaysia 'menolak' permintaan Guan Eng. Beliau minta Guan Eng dan kerajaan negeri selesai kan hal itu sendiri. Beliau beralasan banyaklah keutamaan yang mahu didahulukan. Kita pun faham dan tahu.

Justeru langkah PAS P Pinang turun padang membantu para penduduk Kg Buah Pala yang tinggal di situ sudah hampir 100 tahun, adalah satu langkah yang positif dan berjiwa besar bagi menyelesaikan permasalahan tersebut. PAS P Pinang walaupun kecil dan dikecilkan peranan mereka dalam kerajaan P Pinang memang sudah lama mengukur baju di badan sendiri. Sikap dantanggungjawab kepimpinan PAS P Pinang janganlah disalah ertikan. Semua permasalahan ada jalan penyelesaiannya.

No comments: