Wednesday, January 02, 2008

Tahniah Dr Chua Soai Lek !!!


Dr Chua Soi Lek


Tahniah Dr Chua kerana betul-betul anak jantan. anak jantan berani buat berani tanggung, itulah namanya pahlawan, kerana resam pahlawan ada lawan, maknanya Chua rebah sebagai pahlawan yang bermaruah. Perbuatan berseks dengan remaja 20-an tetap salah.

Keduanya tahniah kepada MCA yang ada maruah, tahniah kepada Chua kerana akur dan patuh dengan pucuk pimpinan serta parti yang mahu ia 'pencen' terus dalam politik negara.

Sebaliknya bagi lagi satu komponen besar dalam BN, payahlah nak tengok 'anak jantan' walaupun dalam nak meraih sokongan anak-anak jantan itu menggunakan keris, berbanding dengan Chua walaupun tak payah tunjuk2 keris di luar di memang jantanlah.

Dalam komponen BN yang dakwa jadi abang, yang bawa Islam hadhari tapi bila kes-kes macam ni , diam membisu terbaru kes Ahli Parlimen Ampang yang sah didapati dengan audio video saantero Malaya dah tahu, tidak ada tindakan parti dibuat, walaupun ada dinamakan jawatankuasa tataterbit, tidak ada tertib yang diambil langsung, hal seumapam ini, pecat orang tidak sehaluan ada le...

Keadaan ini berbeda dengan MCA, walaupun setinggi mana pimpinan dia , pimpinan tersebut akur dengan parti. Parti berhak ke atasnya, bukannya dia yang berhak ke atas parti. Moralnya maruah MCA mahu dipelihara dan disucikan daripada perkara-perkara seumpama ini. Maka ini adalah satu sifat kejernihan dalam diri dan parti.

Maka Chua walaupun berat, walaupun sayangkan jawatan, bila parti memutuskan apa yang wajar diputuskan , maka dia akur dan terima dengan 'besar hati'. Payah cari pemimpin yangmacam ni, mahu mengaku, mahu bertanggungjawab dengan apa yang dibuat.


Jsuteru penulis ucapkan tahniah. Dr Chua sebagai pemimpin berjiwa besar, dan bermaruah hari ini mengumumkan perletakan jawatan dalam parti dan kerajaan. Pilihannya adalah cara serta jalan yang tepat. Nilai sezaman masyarakat belum lagi boleh menerima perbuatan sedemikian dari segi moral ajaran agama Buddha dan confuisme atau toisme berserta budaya timur. Apatah lagi di sisi Islam.

Salahnya adalah kita orang Islam semua kerana gagal mendidik dan memberi contoh Islam kepada Dr Chua. Kita semua akan ditanya akhirat kelak, bukan terlepas belaka. Ingat bagaimana Saidina Omar Al Khatab berduka satu hari apabila ditegur oleh seorang sahabat, Jelas khalifah Islam itu beliau risau dengan seekor lembu/kerbau yang nazak atau hampir mati di Baghdad. Risaunya dia akan ditanya dan apakah jawapannya nanti di hadapan ALLah.

Bagi pemimpin BN khasnya dalam negara atau siapa sahaja , khasnya dalam barisan saf kepimpinan UMNO haruslah cerminkan diri. Hukuman Chua dah hampir terlepas 'didunia' . Bagi pimpinan UMNO yang gimana ?


PUTRAJAYA, Jan 2 (Bernama) -- MCA vice- president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, who yesterday admitted to being the man in the sex DVD, copies of which are widely distributed in Johor, today resigned as Health Minister, MP for Labis and from all party posts with immediate effect.

Dr Chua, 61, made the announcement himself at a press conference held at the ministry at 3.35pm.

Yesterday, at a press conference in Labis, Johor, he apologised to Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Cabinet ministers, party leaders and his wife and family for what had happened.

He also described the woman who appeared in the videotape engaging in sexual acts with him as his personal friend and that he did not make the recording himself.

Dr Chua said his resignation had been conveyed to the Prime Minister, Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and MCA president Datuk Seri Ong Ka Ting.

"The (resignation) letter is finding its way to his (Abdullah's) office," he said at the packed press conference which lasted more than 45 minutes.

Clad in a dark suit, Dr Chua who was cool and collected, said: "I am relinquishing my position as Health Minister, MCA vice-president, Labis MP, Johor MCA liaison chief and Batu Pahat MCA division chief."

-- MORE

No comments: