Tuesday, July 31, 2007

Jika benarlah seperti apa yang akan bakal diperolehi, kita berharap dan berkeyakinan maknanya para Pesawah mampu peroleh RM2,000 sebulan, kita sering mendengar betapa tidak efektif tanah2 sawah sebelah utara, pabila sudah berjalan melampau tujuh lapan generasi.
Jika sedikit masa dahulu taukeh padi kalangan petani atau usahhawan Melayu kini amat jarang dan janggal, tanah milik petani namun padi dan kilang padi dikuasai oleh bukan Melayu, hatta dikala Mada sudah ada pun,
Masih ingatkah bagaimana pendapatan war2 melalui udang di Kerpan, yang menjadi isu besar , udang tah ke mana , tanah petani dilacur dan kini jadi bagaimana ? Jangan pisang berbuah berkali-kali pada batang !!!!!!

Penanam padi di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER), mampu memperoleh pendapatan sehingga RM2,000 sebulan, hampir tiga kali ganda lebih daripada hasil yang mereka peroleh sekarang.

Pertambahan pendapatan itu berikutan peningkatan hasil padi daripada empat tan sehektar kepada sehingga lapan tan sehektar, menerusi pengurusan sawah padi secara estet.Mengikut kenyataan media yang dikeluarkan Sime Darby sempena pelancaran NCER oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, di sini, semalam, Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) akan memperkenalkan pengurusan padi secara estet tahun ini.
Projek perintis itu dilaksanakan di Jelai tahun ini, membabitkan kawasan seluas 2,044 hektar. Jumlah keluasan tanah padi di kawasan itu dijangka meningkat kepada 7,982 hektar pada 2008 dan 20,000 hektar (2010).Menerusi pendekatan itu, estet padi yang bersaiz tidak kurang daripada 40 hektar, diuruskan oleh Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dengan menggunakan teknologi moden dan amalan pertanian terbaik.Ia bermakna, tanah milik penduduk bersaiz kecil dan tidak ekonomik serta diuruskan secara bersendirian, akan dikendalikan secara berskala besar.
“Petani yang terbabit dalam projek itu bukan saja akan mendapat sebahagian daripada keuntungan, malah boleh bekerja di estet padi berkenaan,” katanya.Mengikut kenyataan itu, rancangan pengurusan estet padi adalah seiring dengan usaha kerajaan untuk meningkatkan produktiviti padi dan mencapai tahap sara diri 90 peratus pada 2010, berbanding 75 peratus pada 2006.“Dengan pengurusan padi secara estet, pengeluaran dapat ditingkatkan sehingga tujuh tan sehektar serta meningkatkan pendapatan kepada sekurang-kurangnya RM24,000 setahun,” katanya.Selain peningkatan hasil, kaedah pengurusan padi secara estet juga membolehkan penanam padi menggunakan teknologi terkini serta menjadikan kegiatan itu sebagai kegiatan utama PPK.

No comments: