Wednesday, April 25, 2007

Benarkah dengan apa yang di dakwa ni....

Saya hanya ikut ceramah motivasi’, itulah kata-kata pengakuan seorang Melayu islam, oleh kerana kerjaya dan 'gilakan' motivasi bagi menyuntik semangat berserta dengan kehebatan pemotivasi , semuanya jadi kelam dan tenggelam.
Persoalan dimana rasa sensitiviti agama di kalangan penganut agama. Ini adalah gamabaran paparan agama itu dipegang. Jika kita lihat di dunia luar yang bergolak, lihatlah usaha penganut Islam bersungguhnya bilamana mereka ditindas dan dinafikan kelangsungan amalan keagamaan, mereka berjuang dan sanggup bermati-matian kerana atas dasar agama.
Marilah kita lihat tepisan , manusia yang hebat ini dengan sikit pun tidak ada rasa penyesalan jika benar sepertti dilaporkan.. cuba saudara2 bayangkan ...

Saya hanya mendengar ceramah motivasinya dan tidak tahu dia ketua ajaran sesat seperti dilaporkan,” kata Tengku Rozidar Tengku Zainol Abidin, kerabat diraja yang didakwa sebagai pengikut kumpulan mencerca agama diketuai seorang pakar motivasi.
Tengku Rozidar yang mengikuti ceramah motivasi sejak Apriltahun lalu mendakwa tiada sebarang isu mana-mana agama disentuh. Tengku Rozidar, 39, seorang ahli perniagaan menjelaskan, beliau hanya mengikuti beberapa sesi ceramah dikendalikan pakar motivasi itu dan sepanjang kehadirannya, tiada soal mana-mana agama disentuh.“Bagi saya, ia adalah ceramah motivasi biasa untuk membantu peserta meningkatkan kekuatan dalaman diri. Cuma sesekali sesi berkenaan disertakan dengan meditasi supaya peserta mendalami kandungan ceramahnya.“Ceramahnya tidak jauh berbeza dengan pakar motivasi lain. Saya juga pernah mengikuti sesi ceramah pakar lain seperti Anthony Robbins sebelum ini. Saya seorang Islam dan tidak mungkin mengikuti ceramah kumpulan yang meragukan,” katanya dalam satu pertemuan dengan Berita Harian, di sini, semalam.
Kalau benar seperti yang dijelaskan, maka jahatlah orang yang membuat laporan dan hebahan berita ini, kita mahu tahu apa agenda penyebar ' fitnah' ini....
Pertemuan itu bagi menjelaskan kehadirannya dalam ceramah pakar motivasi berkenaan, yang disiasat polis berikutan laporan mendakwanya mengetuai kumpulan mirip ajaran Ayah Pin serta mencerca agama lain seperti mempertikaikan amalan berkhatan dalam Islam, jubah paderi Kristian dan pakaian sami Hindu. Tengku Rozidar, yang ditemani suaminya, Ahmad Zakir Jaafar, berkata beliau menyertai kelas motivasi itu sejak April tahun lalu selepas diberitahu mengenainya oleh seorang rakan.“Sepanjang saya menghadiri sesi berkenaan, dia tidak pernah menyelitkan sebarang unsur yang boleh mempengaruhi peserta membenci agama. Saya terkejut apabila dia didakwa sebagai ketua ajaran sesat dan mencerca agama lain.“Bagaimanapun, bagi mengelak daripada fitnah, saya tidak akan lagi mengikuti ceramahnya. Saya juga sudah menarik diri daripada mana-mana aktiviti yang dijalankan oleh kumpulan itu,” katanya, yang pernah menjadi jurucakap pertubuhan amal milik pakar motivasi itu.Sementara itu, pakar motivasi berkenaan dalam emelnya yang dihantar kepada Berita Harian melalui adik lelakinya, semalam, mendakwa semua tuduhan terhadapnya bertujuan menghancurkan reputasinya. Katanya, beliau tidak mempunyai pengikut dan tidak pernah cuba mewujudkan ajaran baru atau mencerca agama lain.“Perkara itu direka kumpulan ekstremis Hindu yang tidak berpuas hati dengan perkembangan perniagaan saya dan badan amal ‘Friends To Mankind’ yang saya ditubuhkan,” katanya. Pakar motivasi itu mendakwa kumpulan ekstemis terbabit menyunting kandungan ceramahnya bagi menggambarkan seolah-olah beliau mencerca agama lain.“Saya tidak pernah mendakwa saya Tuhan. Mereka memutarbelit kenyataan saya. Saya adalah guru motivasi yang membantu pelajar menguasai diri sendiri untuk mencapai kejayaan dalam hidup,” katanya.Dalam temubual yang disiarkan TV3 pula, pakar motivasi itu menjelaskan beliau ke Australia sejak sebulan lalu untuk menjalani rawatan asma dan bukan melarikan diri.“Saya sentiasa maklumkan polis di mana saya berada dan perkembangan rawatan saya di Australia. Saya juga akan kembali ke Malaysia secepat mungkin untuk menjelaskan segala kekeliruan," katanya.
Maka jahatlah kumpulan ekstrimis Hinddu di atas....

No comments: